Czego nauczyło mnie prowadzenie bloga?

laptop notes okulary i dynie na stole - czego nauczylo mnie blogowanie

Gdy zaczęłam pracować w marketingu, usłyszałam, że najwięcej się nauczę, prowadząc bloga.

Cóż, wtedy jeszcze mało kto wiedział, że ja już uczę się od dawna – bo od 2015. A ten blog, na którym jesteś w tej chwili, istnieje od roku. To dobry moment, by napisać, czego mnie to wszystko nauczyło.

Bloguję od dawna. Właściwie, odkąd tylko zaczęły pojawiać się pierwsze blogi (wtedy jeszcze bardziej pamiętniki i dzienniki niż blogi profesjonalne). Ale tak na poważnie, regularnie, z rozmysłem, to dopiero od 2015.

Czego nauczył mnie blog?

Założenie go i prowadzenie zajmuje sporo czasu. Ale można się dzięki niemu naprawdę sporo nauczyć. Zobacz poniżej!

Regularne pisanie do internetu

OK, mogłabym prowadzić bloga i pisać na nim raz w miesiącu, albo jak popadnie. Ale nie daje to tak dobrych efektów, jak regularne pisanie raz lub kilka razy w tygodniu. Na szczęście, pomysłów na wpisy mi nie brakuje – powiedziałabym nawet, że mam ich stanowczo zbyt dużo. 😉

Przemyślane działanie i planowanie

Kiedyś potrafiłam publikować posty co 2 dni. Czasami automatycznie, a to oznaczało, że musiałam planować swoją pracę i dobrze ją organizować, tworząc wpisy na zapas. Wszystko dla regularnych aktualizacji, prawda?

Promocja i social media

Kiedyś ludziom wydawało się (a niektórym wydaje się nawet i dziś), że stworzenie bloga od razu przynosi popularność.

Jeszcze go nie zdążysz porządnie dopracować, a Twoje wpisy już czytają setki wielbicieli i kolejni reklamodawcy wysyłają intratne propozycje współpracy.

No nie… do tego etapu dochodzi się z czasem. Bez social mediów ciężko Ci będzie pozyskać czytelników – może się skończyć tak, że swojego bloga będziesz czytać wyłącznie Ty sam.

Dlatego te social media trzeba ogarnąć – przynajmniej Facebooka. A najlepiej kilka miejsc – choć też bez przesady. Jedna osoba nie jest w stanie prowadzić social marketingu 360 i być wszędzie.

SEO i pozycjonowanie

To kolejny sposób na dotarcie do czytelników – pisz to, czego szukają w Google. A wtedy z czasem zaczną trafiać do Ciebie z wyszukiwarki i część z nich zapewne też z Tobą zostanie na dłużej. Dbam o to od początku i widzę coraz lepsze wyniki. 🙂

Obsługa Google Analytics oraz Google Search Console

Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twojego bloga czyta tylko mama i pies, czy jednak docierają do niego ludzie (i jak do Ciebie trafiają), potrzebujesz Google Analytics.

Żeby blog w ogóle był widoczny w wyszukiwarce, przyda się także Google Search Console, narzędzie, które spojrzy „okiem” robota wyszukiwarki na Twoją stronę i powie Ci, czy z nią wszystko OK.

Te aplikacje przydają się także w pracy copywritera i marketera. A nie ma lepszej metody niż nauka obsługi takich narzędzi dla siebie. U mnie tak to właśnie wyglądało – nauczyłam się tylko dla siebie, a potem odkryłam, że ta wiedza przydaje się także zawodowo.

Podwyższanie statystyk

OK, jak już ogarnęłam, jak te statystyki sprawdzać, zaczęło mi zależeć na tym, by poprawiać wyniki. Jak? Przez social media, SEO, dopracowanie czytelności tekstów… I z czasem widziałam efekty.

Tutaj porównanie pierwszego miesiąca prowadzenia bloga z obecnym – jest różnica, co?

blog - rosnące statystyki
Wzrost statystyk na moim blogu w ciągu roku robi wrażenie.

Język HTML i podstawy CSS

Pamiętam te dni, kiedy stwierdzałam, że obecny wygląd bloga już mi nie odpowiada i wprowadzałam zmiany.

Mam na swoim koncie zainstalowanie szablonu, w którym większość funkcji trzeba było ustawiać w HTML-u oraz wprowadzanie szeregu bardziej i mniej czasochłonnych zmian w kodzie, które miały poprawić np. wygląd polecanych postów.

A Blogger w takiej obsłudze łatwy nie jest! WordPress zresztą też nie. Wiem, bo niedawno zmieniałam szablon.

Ale mam to za sobą i wiem, jak sobie poradzić, by nic się nie zepsuło. Albo jak naprawić, gdy jednak się zepsuje. Ta wiedza bardzo mi się przydawała m.in. w pracy, gdy trafiałam na wyjątkowo nieprzyjazny CMS. ?

Obsługa CMS

Znam Bloggera oraz WordPressa, ale prawda jest taka, że teraz z każdym edytorem sobie poradzę. Nawet z najbardziej topornym i nieprzyjaznym autorskim CMS-em, jaki tylko istnieje.

Obsługa newslettera

Tego nauczyłam się stosunkowo niedawno, bo na początku tego roku. Po prostu niedługo po założeniu bloga postanowiłam także wysyłać newsletter.

Jak zawsze – wszystko skonfigurowałam samodzielnie, a teraz niedawno wprowadzałam kolejne zmiany. No i oczywiście piszę te mailingi co jakiś czas. ?

Współpraca z klientami

Pierwsze współprace z klientami miałam już na poprzednim blogu. Dostałam tam całkiem sporo propozycji reklamowych. Kilka razy zdecydowałam się na współpracę. Pisałam więc teksty sponsorowane i poznałam ten proces.

Co mi się udało dzięki blogowi?

Znalazłam klientów i zarabiam. W tej chwili właściwie nigdzie się nie promuję, a jednak klienci wciąż do mnie trafiają. Także tacy wyjątkowi, jak np. Romek Słomka, iluzjonista znany z Mam Talent.

Niemal bezboleśnie przeszłam z etatu na freelance

Co prawda, gdy zakładałam tego bloga, byłam w trochę innej sytuacji i miałam inne motywacje. Ale dzięki wytrwałemu tworzeniu łatwiej mi było zacząć jako freelancer. Miałam już na koncie kilka dobrych wpisów, portfolio w jednym miejscu i w razie potrzeby mogłam po prostu podesłać wygodny link, zamiast topornego zbioru plików.

Zbudowałam markę osobistą i wizerunek copywritera innego niż wszyscy

Do tego zyskałam mocne polecenie na start (dzięki, Paweł Tkaczyk!), a przy okazji też mocnego kopa motywacyjnego, bo jak tu nie wystartować, kiedy poleca Cię ktoś taki?

Paweł Tkaczyk jest również pierwszą osobą, która wstawiła tutaj komentarz i lubię myśleć, że to był znak, że warto w ogóle zacząć tę historię. 🙂

blog - pierwszy komentarz
Pierwszy komentarz na moim blogu zostawił sam Paweł Tkaczyk!

Oprócz tego:

  • poprowadziłam warsztaty podczas świetnej konferencji Marketing w Kulturze (a występowali tam i prowadzili warsztaty sami doskonali specjaliści, m.in. wspomniany wyżej Paweł Tkaczyk czy Artur Jabłoński),

Jak zacząć i dlaczego warto prowadzić bloga?

Poniżej kilka wartościowych materiałów od innych twórców:

Potrzebujesz copywritera innego niż wszyscy? Napisz: sylwia@czarujeslowami.pl

Czego nauczyło mnie prowadzenie bloga?
UDOSTĘPNIJ
Przewiń do góry