NOWOŚĆ: Potrzebujesz szybkiego wsparcia bez oczekiwania na termin? Sprawdź moje produkty w sklepie! >>
jak regularnie pisać dla własnego biznesu - porady od copywriterki

Jak regularnie tworzyć treści dla swojego biznesu? Jak pogodzić pisanie z pracą dla klientów i… chęcią posiadania czasu wolnego po pracy? Dzisiaj zdradzę Ci kilka moich sekretów, dzięki którym regularnie publikuję treści na blogu, Instagramie i w newsletterze.

Dostałam niedawno takie pytanie na Instagramie – Jak sobie radzisz z systematycznością na Instagramie? Może masz na to jakieś złote sposoby? A może wychodzi Ci to naturalnie? Dzisiaj Ci na nie odpowiem.

Jako copywriterka sprzedażowa piszę codziennie – w większości, tworzę treści na strony sprzedażowe, maile sprzedażowe do kampanii i teksty na strony internetowe. Obok tego muszę “zmieścić” także pisanie dla siebie, tworzenie treści własnych podcastów, artykułów i postów do social mediów. I nie jest to łatwo pogodzić to z regularną pracą da klientów – jeśli mierzysz się z tym samym, naprawdę Cię rozumiem! Kreatywna energia kończy się szybko i trzeba nią bardzo mądrze zarządzać.

Wypracowałam sobie jednak kilka swoich sposobów na to, jak regularnie tworzyć dla siebie. Te metody ułatwiają mi regularne publikowanie nie tylko na Instagramie, ale także na blogu, w newsletterze i podcaście (który ma teraz chwilę przerwy). Właśnie dlatego wpis jest nie tylko o Instagramie, ale o systematycznym tworzeniu w ogóle.

Spis treści:

  1. Jak pisać, kiedy nie masz pomysłu?
  2. 7 wskazówek, dzięki którym zaczniesz regularnie tworzyć treści
  3. Podsumowanie

Jak pisać, kiedy brakuje Ci pomysłów?

Już niedługo będziesz mogła kupić mojego e-booka ze wskazówkami, jak tworzyć treści na Instagram – dobrze, szybko i regularnie. A tutaj możesz pobrać jego próbkę – bezpłatny rozdział, w którym opisałam, jak sobie radzę z brakiem pomysłów na teksty!

instagram dla małego biznesu e-book bezpłatny rozdział jak pisać posty kiedy brakuje pomysłów

Przy okazji, zapisując się na listę zainteresowanych, zyskasz pewność, że dostaniesz informację o starcie sprzedaży jako pierwsza i możliwość zakupu e-booka w premierowej, wyjątkowo okazyjnej cenie!

A teraz lecimy do naszych wskazówek.

1. Opracuj plan 📝

Zaplanuj, jakie tematy chcesz omówić i terminy, w których chcesz opublikować te treści. Zacznij od dużych treści (artykuły na bloga, podcast lub newsletter) i na ich podstawie twórz mniejsze (post do social mediów, karuzele na Instagram, rolki).

O tym, jak to robię w tym roku, napisałam także tutaj:

Sprawdź, jak planuję swoje treści na cały rok

2. Ustal cel i mierz wyniki 🎯

Lubię się ścigać sama ze sobą, więc zaplanowałam, ile postów chcę stworzyć w ciągu roku w różne miejsca. I raz na jakiś czas sprawdzam, na jakim jestem etapie.

W tej chwili wygląda to u mnie tak:

🟧 20 odcinków podcastu w ciągu roku ✅✅✅✅✅⬜⬜⬜⬜⬜ 50%

🟧 20 newsletterów w ciągu roku ✅✅✅✅✅✅✅⬜⬜⬜ 70%

🟧 20 artykułów na blogu do końca roku ✅✅✅✅✅⬜⬜⬜⬜⬜ 55%

100 postów na Instagramie w ciągu roku ✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ 100%

🟧 50 postów na LinkedIn w ciągu roku ✅✅✅✅✅✅⬜⬜⬜⬜ 62%

Planuję w ten sposób, bo odhaczanie zadań i oglądanie swoich postępów jest dla mnie nagrodą. Ta metoda działa na tyle fajnie, że ogarnęłam sprawny proces tworzenia treści na Instagram, do newslettera i wreszcie dzięki temu mogłam zacząć tworzyć regularnie treści także na bloga.

3. Korzystaj z gotowych szablonów treści 📃📃

Regularne tworzenie treści zajmuje dużo czasu. Może zajmować dużo mniej jeśli… będziesz działać na gotowych szablonach. W moim przypadku jest to zarówno gotowy szablon do tworzenia contentu w różne miejsca, jak i gotowe szablony grafik.

To właśnie dzięki temu jestem w stanie stworzyć karuzelę na Instagram nawet w ciągu 17 minut!

Ja swój szablon do tworzenia treści i szablony do tworzenia grafik mam od Marcina Zelka (odebrałam je w ramach Instagram Business Club Rafała Kujawy). Raczej nie są już dostępne w takiej wersji – ale podrzucę Ci za to inne fajne narzędzia. 🙂

Sprawdź:

4. Zaplanuj czas na tworzenie i zadbaj o warunki 📅

U mnie świetnie sprawdza się ustalenie z samą sobą, że 1-2 dni w tygodniu poświęcam wyłącznie na tworzenie własnych treści. Rutynę tygodniową pozwala mi ustalić także Wirtualny Coworking i oficjalne sesje skupienia, które są praktycznie codziennie. Często tworzenie treści planuję właśnie na te oficjalne Focus Party.

Kolejna kwestia to odpowiednie warunki:

Chodzi o to, żebym nie odrywały mnie od pracy różne bodźce, np. głód, pragnienie, czy dźwięki z otoczenia (szczekający pies, dzwonek u furtki sąsiadów, o którym wspominałam tutaj 😉) Dzięki temu jestem w stanie naprawdę skoncentrować się na pisaniu i napisać tekst szybciej.

5. Nie czekaj na wenę bezczynnie 👩‍💻

Kiedyś myślałam, że w pisaniu chodzi o natchnienie. Miałam w głowie romantyczną wizję twórcy, który czeka na inspirację, obgryza paznokcie, nudzi się, szuka słów w głowie, a tam pustka.. I wtem wena nadchodzi niepohamowaną falą, a nasz twórca z rozwianym włosem rzuca wszystko i pisze. Nie można teraz robić nic innego, w końcu długo oczekiwana wena nadeszła!

Tymczasem… to wcale tak nie działa, wiesz?

Inspiracja istnieje, ale musi zastać cię przy pracy.

Pablo picasso

A jeśli brakuje Ci pomysłów, to najpewniej dlatego, że… nie robisz nic. I nie dajesz im okazji, żeby przyszły.

Pomysły przychodzą wtedy, kiedy muszą.

natalia dołżycka

Gdybym czekała na wenę i motywację, która przyjdzie sama, to bym pewnie nic nie tworzyła. Albo bardzo, bardzo, bardzo rzadko. U mnie działa najlepiej plan. W swojej liście zadań na tydzień (w szablonie Planowanie tygodnia) mam 3 rodzaje zadań:

  • 1 wpis na bloga ✅
  • 1 newsletter ✅
  • 3 posty do social mediów ✅✅⬜

Te zadania są też rodzajem checklisty, w której już w tytule zadania odkreślam, na jakim etapie jestem. Zawsze kiedy zastanawiam się, co teraz zrobić, znajduję w liście zadań te zadania i mogę przejść do tworzenia treści. Te zadania są cykliczne, wrzucam je do listy zadań na każdy tydzień. Ale ponieważ uważam, że ogarniam to dobrze, to czasami odpuszczam (np. w zeszłym tygodniu miałam dużo pracy nad landingiem i mailami sprzedażowymi dla klientki, więc nie pisałam newslettera).

6. Korzystaj z checklist ✅

Podpatrzyłam kiedyś w jednym szablonie Notion takie rozwiązanie, jak checklista publikacji – w której odhaczasz krok po kroku każdy etap publikowania posta, od napisania tytułu aż po wstawienie na bloga czy Instagram. Bardzo mi to pomaga w pamiętaniu o różnych drobnych kwestiach, o których łatwo zapomnieć – i przyspiesza tworzenie treści.

Znajdziesz takie checklisty w moich szablonach, które Ci udostępniam w punkcie nr 3 (kliknij tutaj, żeby wrócić do szablonów). 🙂

7. Zaprzyjaźnij się z recyklingiem treści ♻

Czasami nie ma sensu wymyślać koła na nowo – lepiej pokazać odbiorcom to samo koło, co wcześniej. 😉 Niektóre treści są uniwersalne i raz na jakiś czas możesz je powtórzyć. Czasami zupełnie bez zmian – po prostu wrzucasz dosłownie tę samą treść. Czasami – z lekką aktualizacją. Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, powtarzanie co jakiś czas niektórych postów ułatwia Ci systematyczne publikowanie i skutecznie rozwiązuje problem Jak pisać regularnie.

Ja też z tego korzystam na kilka sposobów:

  • odświeżam i aktualizuję starsze artykuły na blogu,
  • publikuję ponownie starsze posty na Instagramie (czasami po lekkim odświeżeniu, czasem w dokładnie tej samej formie),
  • tworzę wersje tekstowe do podcastu i publikuję je na blogu,
  • tworzę newslettery na podstawie odcinków podcastu, powiązane tematycznie z podcastem, rozwijające to, co powiedziałam w podcaście,
  • publikuję wybrane newslettery po jakimś czasie na blogu w Archiwum Newslettera,
  • tworzę posty, karuzele i rolki na Instagramie na podstawie postów na blogu/odcinków podcastu,
  • wrzucam linki do wpisów z bloga/podcastu także na stories na Instagramie, zwłaszcza kiedy pasują do tematu, o którym rozmawiamy, albo kiedy opublikuję nowy wpis.

W ten sposób też oszczędzam sporo czasu, bo nie muszę wymyślać koła od nowa. Czasami wystarczy zrobić skrót wpisu z bloga w karuzeli. Zawsze podaję w takim poście także link do całego artykułu na blogu. 🙂 W ten sposób nie tylko nie muszę się zastanawiać, co dziś opublikować, ale przy okazji zwiększam ruch na blogu. Recykling treści to także super opcja, żeby dotrzeć ze starszymi treściami do nowych odbiorców – w końcu nie wszyscy wszystko u Ciebie widzieli.

Podsumowanie

Zanotuj sobie moje najważniejsze wskazówki z tego artykułu, jak tworzyć regularnie:

  1. Opracuj plan 📝
  2. Ustal cele i mierz wyniki 🎯
  3. Korzystaj z gotowych szablonów 📃📃
  4. Zaplanuj czas na tworzenie 📅
  5. Nie czekaj na wenę bezczynnie 👩‍💻
  6. Korzystaj z checklist ✅
  7. Zaprzyjaźnij się z recyklingiem treści ♻

Którą z tych wskazówek wypróbujesz jako pierwszą? Daj mi znać w komentarzu!

Pamiętaj też, że jeśli brakuje Ci pomysłów na treści, wciąż możesz pobrać bezpłatny fragment mojego e-booka, w którym dzielę się z Tobą sprawdzonymi poradami, jak pisać, kiedy nie masz pomysłu.

Jak pisać regularnie? 7 wskazówek, jak wyrobić sobie nawyk regularnego tworzenia treści na bloga i do social mediów dla swojej firmy
Przewiń na górę