NOWOŚĆ: Potrzebujesz szybkiego wsparcia bez oczekiwania na termin? Sprawdź moje produkty w sklepie! >>
copywriting sprzedażowy - treści sprzedażowe na landing page stronę sprzedażową kursu e-booka produktu usługi newslettera

Chcesz zarabiać na pisaniu, ale nie wiesz, czego możesz oczekiwać? Zastanawiasz się, czy opłaca Ci się zakładać działalność i pisać na zlecenie? To wpis dla Ciebie.

W tym artykule zebrałam informacje na temat zarobków copywritera. Dowiesz się, ile netto zarabia copywriter freelancer, a także copywriter na umowie o pracę, umowie zlecenie oraz na B2B. Podpowiem Ci także, jak się NIE WYCENIAĆ oraz ile możesz dorobić do budżetu, pisząc teksty. Czytaj dalej.

Spis treści:

  1. Skąd ten cały szum?
  2. Kilka słów do copywriterów
  3. Kilka słów do pracodawców/zleceniodawców/klientów
  4. Ile zarabia copywriter? Podsumowanie zarobków
  5. Najciekawsze wnioski
  6. Co robić, żeby dobrze zarabiać na pisaniu?
  7. O pracodawcach, zleceniodawcach i pseudoekspertach
  8. Zrób z tym coś!

Ważna informacja na start!

Będę tutaj czasami używać skrótu zzs – to tzw. znaki ze spacjami, czyli jednostka, w jakiej copywriterzy zwykle rozliczają swoją pracę. Ta jednostka pojawiła się w kilku wypowiedziach, dlatego chcę od razu wyjaśnić, co to takiego to zzs. 😉

Skąd ten cały szum na temat wynagrodzenia copywritera?

Ten wpis powstał w wyniku głośnej dyskusji o zarobkach w Polsce, którą zaczęła Ania. To Ania poprosiła na Instagramie ludzi z różnych branż o zebranie wypowiedzi. Postanowiłam więc przepytać moją branżę – czyli copywriting i content marketing.

Dlaczego to zrobiłam?

Bo zgadzam się z Anią, że skoro system wspiera niejawność zarobków i wynikające z tego nierówności, to możemy ten system rozwalić od środka i anonimowo ujawnić, ile zarabiamy. Określić widełki, ile można zarobić w copywritingu.

Bo sama kiedyś nie mogłam się doprosić o podwyżkę, kiedy juniorzy dostawali już na starcie więcej niż ja.

Bo wkurza mnie nieuczciwość, wyzyskiwanie, wykorzystywanie naszej niewiedzy i to, że wciąż tak wiele osób świetnie pisze, a jednocześnie wycenia się fatalnie, bo nie wiedzą, ile mogłyby oczekiwać.

Jeśli jesteś copywriterem…

zapewne dobrze wiesz, ile już głupich mitów narosło na temat naszych zarobków. Że wystarczy napisać 10 artykułów dziennie za 80 zł, żeby zarobić 800 zł dziennie (artykuł za 80 zł, phi! To już nawet na Pudelku lepiej piszą). Że 15 zł/1k zzs pozwala zarobić 320 zł dziennie i 7 000 złotych miesięcznie (o jak ja kocham te bzdurne przeliczenia, z których wynika, że ludzie piszą bez przerwy, bez jedzenia i bez sikania 🤡). Zapewne już trafiłaś na “ekspertów” wmawiających początkującym, że stawki rzędu 5-6-7 złotych/1 000 zzs to gwiazdka z nieba.

Jeśli w to wierzysz – koniecznie czytaj dalej. Zobaczysz, że takich odpowiedzi było… najmniej!

Moim zdaniem w 2022 roku poniżej 25 zł netto/1 000 zzs nie opłaca się włączać komputera. Ale o tym, dlaczego warto podnieść swoje stawki, porozmawiamy innym razem.

Mam nadzieję, że ten wpis otworzy Ci oczy i doda odwagi do negocjacji – z pracodawcą czy też klientami. Zasługujesz na więcej!

(Zakładam oczywiście, że przykładasz się do jakości swojej pracy i oddajesz dobre, dopracowane, staranne teksty – ale to też temat na inną rozmowę).

Jeśli jesteś klientem lub pracodawcą…

potraktuj ten wpis jako źródło cennej wiedzy jak płacić uczciwie. Niech to będzie dla Ciebie argument, że są kwoty, poniżej których zaczyna się wyzysk. Jeśli zależy Ci na rzetelnym pracowniku i świetnych tekstach – absolutnie nie schodź poniżej tych kwot. Jeśli się nie znasz za bardzo na rynku copy – potraktuj ten wpis jako okazję do zorientowania się, ile trzeba zapłacić za dobre teksty (i mam tu na myśli dobre, kreatywne teksty, a nie chłam pod mieszarki, precle i zaplecza).

I już teraz zastrzegam – nie oczekuj, że dostaniesz dobre treści przy stawkach niższych niż 25 zł/1 000 zzs. To już jest absolutne minimum w 2022 roku.

25 zł/1 000 zzs to rynkowa stawka. Za specjalistyczne, eksperckie artykuły albo treści sprzedażowe zapłacisz jeszcze więcej (150 zł za 1 000 zzs? Bardzo możliwe!). I tylko wtedy możesz oczekiwać, że treści będą skuteczne i dopracowane.

Jeśli nie jesteś w stanie tyle wydać, to najwyraźniej musisz zapłacić swoim czasem i tworzyć swoje treści samodzielnie. 😉 Ale czy będą działać?

Ile zarabia copywriter? Podsumowanie zarobków i wynagrodzeń copywriterów w 2022 roku

Kilka informacji na start:

  • w momencie, w którym to piszę, mamy 29 marca 2022 roku,
  • ankietę przeprowadziłam na Stories 26 i 27 marca 2022 roku (była aktywna przez 24 godziny),
  • otrzymałam 74 odpowiedzi,
  • ankieta była anonimowa – nie dowiesz się z niej, ile zarabia X, a ile Y, a jedynie – jakie kwoty najczęściej się przewijają,
  • pytałam o kwoty netto,
  • w 2022 roku najniższa krajowa to 2 363 zł netto, za cały etat, a najniższa stawka godzinowa – 13,91 zł netto,
    • najniższa krajowa na część etatu:
    • na 3/4 etatu – 2257,50 zł;
    • 2/3 etatu – 2006,66 zł;
    • 1/2 etatu – 1505 zł;
    • 1/3 etatu – 1003,33 zł;
    • 1/4 etatu – 752,50 zł.

W mojej ankiecie wypowiedziały się osoby, które:

  • są freelancerami (prowadzą własną działalność gospodarczą),
  • pracują na umowach zlecenie lub umowach o dzieło,
  • pracują na umowie o pracę,
  • pracują na B2B,
  • dorabiają sobie – na przykład w ramach działalności nierejestrowanej lub umów o dzieło, zdarzały się też odpowiedzi, że pracują na pół etatu,
  • łączą różne formy pracy: na przykład umowę o pracę z dorabianiem sobie jako freelancer.

Rozkład głosów:

  • najwięcej (39 odpowiedzi) było bez informacji, jaka to forma zatrudnienia – te informacje uwzględniam wyłącznie na grafice “ile zarabiają copywriterzy”,
  • 17 odpowiedzi – umowa o pracę (to druga najliczniejsza grupa),
  • 9 odpowiedzi – freelancerzy (m.in. osoby prowadzące działalność gospodarczą),
  • 3 odpowiedzi – B2B,
  • 3 odpowiedzi – umowa zlecenie,
  • 2 odpowiedzi – osoby, które sobie dorabiają.

Suma się nie zgadza, bo zdarzało się, że 1 osoba rozwijała swoją wypowiedź na 2 okienka. 🙂

Ile zarabiają copywriterzy?

Ile zarabia copywriter? Wszystkie odpowiedzi

Uwzględniam tutaj pełen przedział i wszystkie wypowiedzi, niezależnie od formy zatrudnienia.

ile zarabiają copywriterzy netto widełki

Widełki zarobków copywritera to 300 zł – 20 000 zł.

Najniższe kwoty, które się pojawiały to 300 zł, 390 zł, a także stawki za znaki: 3-5 zł/1 000 zzs, a także stawki godzinowe: np. 25 zł/1h.

Najwyższa kwota to 20 000 zł. Często pojawiały się kwoty w przedziale 5 000 – 10 000 zł.

Ile zarabia copywriter freelancer, który prowadzi własną działalność gospodarczą?

ile zarabia copywriter freelancer netto widełki

Uwzględniam tutaj jedynie te odpowiedzi, gdzie ktoś dodał informację, że jest freelancerem albo prowadzi DG (działalność gospodarczą).

Widełki to 1 700 zł-15 000 zł.

Spory rozstrzał, co?

Najczęściej pojawiały się kwoty w przedziale 4 000 – 10 000 zł.

Ile zarabia copywriter na umowie o pracę?

Tutaj uwzględniam tylko odpowiedzi, w których była mowa o etacie i umowie o pracę.

ile zarabia copywriter na umowie o pracę na etacie netto widełki

Widełki to 1 500 zł – 3 500 zł/pół etatu. Na pełen etat – 2363 zł – 6 000 zł/cały etat (było też 10 000 zł, ale w Holandii). Jak widać, etat wypada najgorzej pod kątem stawki godzinowej – pełen etat to 160 godzin miesięcznie. Freelancer na przykład 6 000 zł jest w stanie zarobić w nawet 20 godzin miesięcznie.

Ile zarabia copywriter na B2B?

Odpowiedzi z dopiskiem, że to B2B było bardzo mało.

ile zarabia copywriter na B2B kontrakcie widełki

Widełki na B2B to 4 000 zł – 5 500 zł.

Ile zarabia copywriter na umowie zlecenie lub umowie o dzieło?

ile zarabia copywriter na umowie zlecenie na śmieciówkach netto widełki

Widełki na umowach zlecenie to 500 zł – 3 500 zł.

Pojawiła się tutaj również kwota 25 zł/1h.

Nie było ani jednej wypowiedzi o umowie o dzieło.

Ile można dorobić jako copywriter po godzinach?

Ile można dorobić, pisząc teksty dodatkowo, po pracy?

ile można dorobić na copywritingu praca dodatkowa zarobki netto

Widełki to 1 200 zł – 2 509 zł. Piękny wynik!

Wnioski?

  • Najbardziej opłaca się prowadzić firmę – to w tej kategorii pojawiały się najwyższe kwoty (w przedziale 4 000 do 15 000 zł).
  • Najgorzej zarabiają copywriterzy zatrudnieni na umowę o pracę… oraz freelancerzy – więc tak, freelance ma tutaj największy rozrzut.
  • Przy stawce 30 zł/godzinę można zarobić ok. 1 500 zł miesięcznie. A ile zarobisz, jeśli podniesiesz stawkę do 100 zł/godzinę?
  • Jako freelancer możesz zarobić 6 000 zł/miesięcznie już przy 20-25 godzinach pracy miesięcznie – podczas gdy na etacie musisz przepracować 140 godzin miesięcznie. No i tak – kwota 6 000 zł pojawiła się w kategorii “etat”… raz.
  • Są copywriterzy, którzy pracują dużo i dążą do coraz wyższych zarobków i copywriterzy, których zadowalają kwoty w granicach 4 000 – 5 000 zł, osiągnięte niewielkim nakładem pracy.
  • Są ludzie, którzy potrafią dorobić blisko 3 000 zł, pisząc teksty przez ok. 4-5 godzin tygodniowo.
  • Wypowiadały się również matki zajmujące dziećmi, które również potrafią zarobić 5 000 – 6 000 zł, pracując maksymalnie 60 godzin miesięcznie (brawo!).
  • Można zarabiać 4 000 zł na stanowisku juniorskim (brawo!) i… 3 800 zł, mając 4 lata doświadczenia (rozumiem Cię, też kiedyś zarabiałam mniej niż nowi pracownicy!).

Najsmutniejsze wypowiedzi dotyczyły niskich stawek i wynagrodzeń:

  • Cały etat w agencji reklamowej + prowadzenie fanpage klientów w ramach najniższej krajowej – współczuję, been there. I to jeszcze na umowie o dzieło…
  • 3-5 zł za 1 000 zzs. I trochę się załamałam, że daję się robić. Czasem pracuję ponad siły, a pieniądze małe.
  • 5 zł netto za 1 000 zzs – tak, rzuciłam to cholerę.

Co robić, żeby dobrze zarabiać na pisaniu?

Od siebie dodam jeszcze wniosek, że każdy copywriter może świetnie zarabiać – ale warunkiem jest to, żeby pisać świetne teksty. Tak dobre, żeby ktoś chciał za nie dobrze zapłacić.

Dobrze opłacany copywriting to nie tylko mityczne “lekkie pióro” (rany, nie znoszę tego określenia!), lecz także wiedza o marketingu, psychologii, perswazji i umiejętność zastosowania jej w praktyce. Oraz wiedza o sprzedaży – i umiejętność “sprzedania siebie”. No tak to działa.

Jeśli nie jesteś zadowolona lub zadowolony ze swoich obecnych zarobków, popracuj nad tymi rzeczami. I nad swoją pewnością siebie – bo najpierw to Ty musisz mieć pewność, że warto Ci aż tyle zapłacić za usługę!

Jeśli sama lub sam w to wątpisz, nikt nie przyjdzie, żeby wyprowadzić Cię z błędu, niestety.

Jeśli jesteś jedną z tych osób, które poczuły się oszukane, wyzyskiwane przez swoich pracodawców i klientów to zyskujesz teraz podstawy, żeby negocjować swoje warunki, albo… szukać innej pracy/innych klientów, na lepszych warunkach. Wierzę w Ciebie!

O pracodawcach, zleceniodawcach i pseudoekspertach, którzy wyzyskują początkujących copywriterów

Jeśli jesteś pracodawcą lub klientem, który płaci najniższe stawki – weź się ogarnij. Zrobiłam tę ankietę właśnie po to, żeby Twoi pracownicy/współpracownicy się teraz do Ciebie zgłosili, pokazali Ci te kwoty i zażądali podwyżki. Albo żeby poszli pracować gdzie indziej i zostawili Cię samego z całą pracą do wykonania.

Strasznie wkurza mnie to, że w Polsce płace nie są jawne – bo dobrze wiem, że to daje przestrzeń do ogromnych nadużyć. To widać w wynikach tej ankiety. Znam to też z doświadczenia, niestety.

Wyzyskują i pracodawcy, i zleceniodawcy.

W naszej branży są też pewni “eksperci” (jak z koziej d… trąbka), którzy wypuszczają na rynek masy początkujących copywriterów, kierując ich na giełdy tekstów i tym podobne tanie serwisy. Wmawiają im, że 5-6-7 zł/1 000 zzs to dobra stawka dla początkującego. Wiesz, dlaczego? Bo sami zatrudniają ich za takie stawki, a potem sprzedają ich teksty za więcej. Słowem: zarabiają, wyzyskując początkujących copywriterów. Wmawiają im bzdury o rynku. Albo że sami pisali kiedyś za 1 zł/1 000 zzs i każda stawka powyżej to niewyobrażalne bogactwo.

A nie zastanawia Was, drodzy copywriterzy, dlaczego ci “specjaliści” od copywritingu sami już nie piszą, tylko zlecają pisanie innym? 😉 Bo ja, jak widzę ich teksty, to nie mam wątpliwości… 😉

Mam dla Ciebie radę: nie słuchaj takich pseudoekspertów. Jeśli masz wątpliwości – weryfikuj. Wpisz ich nazwisko w szukajkę na Facebooku, zobacz ich posty. Zobacz ogłoszenia, które zostawiali. Zapytaj innych copywriterów. Możesz zapytać mnie. Przekonaj się, z kim masz do czynienia i czy aby na pewno warto kogoś takiego słuchać.

Co dalej?

Ja zrobiłam swoje – zebrałam dane na temat zarobków copywriterów.

Teraz Twoja kolej: zrób z tym coś. Wyciągnij wnioski, podnieś stawki, zgłoś się po podwyżkę.

I koniecznie udostępnij ten wpis, żeby dotarł do jak najszerszego grona copywriterów. Żebyśmy wreszcie wiedzieli, jak się wyceniać. I żeby klienci, i pracodawcy wiedzieli, ile powinni nam zapłacić,. Żeby nie zaniżali tych kwot.

Podaj dalej ten wpis!

Ile zarabia copywriter? Ile miesięcznie zarobisz jako copywriter freelancer, a ile – na etacie? Podsumowanie ankiety o zarobkach
Przewiń na górę