NOWOŚĆ: Potrzebujesz szybkiego wsparcia bez oczekiwania na termin? Sprawdź moje produkty w sklepie! >>

Dzisiaj podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami o tym, co warto zrobić we wrześniu w małej firmie. Chcę Ci pokazać tutaj kilka ważnych rzeczy, o których warto pomyśleć już teraz, we wrześniu, zanim się zacznie ostatni, najlepszy sprzedażowo kwartał w roku. Dzięki mnie wykorzystasz ten czas najlepiej, jak tylko potrafisz.

Te wskazówki wynikają z moich obserwacji.

Często przychodzi grudzień, tydzień przed świętami, ja już jedną nogą jestem na świątecznym urlopie, myślę już bardziej o tym, jaki sernik upiec i co kupić do barszczu… i nagle dostaję zapytania w stylu:

Potrzebuję tekstów na świąteczny landing page

Potrzebuję poradnika prezentowego na bloga na już!

I wszystko fajnie, tylko… dlaczego mówimy o świątecznej ofercie tuż przed Wigilią? Przecież to jest stanowczo za późno, żeby zdążyć zrealizować taki projekt i osiągnąć efekty. (Choćby dlatego, że skuteczna kampania świąteczna powinna się zacząć tak naprawdę już pod koniec listopada, a najpóźniej – do 10 grudnia). Poza tym… ja fizycznie nie jestem w stanie wcisnąć wtedy jeszcze jednego projektu. No chyba że przestanę spać. 🙂

Dlatego dziś pomogę Ci przygotować się do ostatniego kwartału roku i podpowiem, o czym warto pomyśleć już teraz, żeby dobrze wykorzystać najlepszy sprzedażowy czas w roku. Zobacz, co warto zrobić we wrześniu w małej firmie.

1. Przypomnij się swoim klientom po urlopie

We wrześniu wszystko wraca do normy. Po czasie wakacyjnego luzu przyjeżdżasz z urlopu, wstawiasz wielkie pranie, wysyłasz dzieci do placówek i odzyskujesz czas na intensywną pracę. Właśnie dlatego wrzesień to dobry czas, żeby zacząć coś od nowa. Twoi klienci też tak mają! Warto się im przypomnieć i wysłać im krótką wiadomość.

Możesz przygotować dla nich specjalną ofertę, rabat lub po prostu zapytać, czym się w tej chwili zajmują i podpowiedzieć, jak możesz ich w tym wesprzeć. Pamiętaj, że często Twoi klienci mogą nie wiedzieć/nie pamiętać o wszystkich produktach i usługach, które oferujesz. Warto czasami się przypomnieć i pokazać, że jest coś więcej, w czym możesz im pomóc.

Pro tip: Jeśli nie wiesz, jak przygotować taką luźną, niezobowiązującą wiadomość, poproś chat GPT. On w tworzeniu treści maili w określonym tonie jest naprawdę dobry!

2. Przygotuj się na najlepszy sprzedażowo okres: Q4

Ostatni kwartał roku to idealny czas na sprzedaż – co potwierdzi Ci większość osób prowadzących sklepy online, sprzedających produkty cyfrowe i usługi, Widzę to u siebie: Q4 to u mnie zawsze najbardziej pracowity czas w roku, kiedy dostaję najwięcej zapytań ofertowych, tworzę treści dla ogromnej liczby klientów i wielu nie jestem już w stanie przyjąć (choćbym bardzo chciała!), bo fizycznie nie mam czasu na kolejne zlecenia.

Właśnie dlatego pomyśl, co możesz zaoferować swoim klientom przed końcem roku. Zastanów się, które z Twoich produktów lub usług będą przydatne dla Twoich klientów w ostatnim kwartale roku i co możesz zrobić, żeby zachęcić ich do zakupu.

Przykładowo, wrzesień to świetny moment na oferty w stylu Back to school, kiedy wszyscy mamy ochotę na nowy początek, czysty zeszyt, uczenie się nowych rzeczy i rozwój. Właśnie dlatego tak wiele kampanii produktów wiedzowych, kursów online i e-booków ma miejsce właśnie na początku jesieni – ludzie wtedy znacznie chętniej je kupują.

Kolejna branża, która odczuwa wzrost w tym czasie, to fitness. Wrzesień to taki drugi styczeń, kiedy ludzie zabierają się za siebie, zmieniają coś w życiu, zaczynają wreszcie ćwiczyć. I na dodatek, są ogromnie zmotywowani, bo wiedzą, że mają już tylko 3 miesiące do końca roku. Znacznie łatwiej odpuścić regularne treningi w styczniu, kiedy jeszcze cały rok przed Tobą, niż we wrześniu, kiedy coraz bliżej do Świąt i Sylwestra, czyli wszystkich okazji, kiedy chcesz świetnie wyglądać. 😉

3. Zaplanuj kampanię sprzedażową

Wybrałaś, jaki produkt lub usługę chcesz sprzedawać w Q4? To teraz czas zaplanować konkretną kampanię.

Przemyśl dokładnie:

  • czy to jest zupełnie nowy produkt, który będzie miał swoją premierę, czy już istniejący produkt, który chcesz dobrze wypromować,
  • jak długo potrwa kampania,
  • gdzie klienci mają kupić Twój produkt,
  • jak chcesz zdobyć ruch na stronę z ofertą (gdzie chcesz prowadzić kampanię: w social mediach, w newsletterze, na blogu, przez reklamy?)
  • jak chcesz przekonać klientów do zakupu,
  • czy planujesz jakąś promocję,
  • czego potrzebujesz, żeby zrealizować ten plan: jakich treści, narzędzi, czyjego wsparcia?

Przykładowo, jeśli chcesz stworzyć specjalny świąteczny landing page i zakomunikować, że Twoja usługa to dobry pomysł na prezent, musisz stworzyć tę stronę lądowania.

W związku z tym potrzebujesz copywritera, który opracuje dla Ciebie takie treści sprzedażowe. Skoro planujesz promować landing page i przyciągnąć na niego odbiorców, potrzebujesz także maili sprzedażowych, treści do newslettera, treści do social mediów i copywritera oraz grafika, którzy je dla Ciebie opracują (lub czasu, żeby zaplanować i opracować to wszystko samodzielnie).

Jeśli chcesz skorzystać z Facebook Ads lub Google Ads, potrzebujesz również specjalisty od reklam w sieci. I to wszystko trzeba przemyśleć i spiąć jak najwcześniej, najlepiej we wrześniu, bo tacy specjaliści mają bardzo zajęty ostatni kwartał w roku. Im wcześniej się skontaktujesz z takim ekspertem, tym lepiej.

4. Zaplanuj kampanię i komunikację na Black Friday

Czarny Piątek to Twój moment – warto zaplanować jakąś ciekawą promocję na ten moment. Im bardziej korzystna, tym lepiej. Lepiej dla Ciebie i dla Twoich klientów – w końcu Twój produkt czy usługa pomagają im rozwiązać jakiś ważny problem, prawda? Dobrym pomysłem są oferty z dużymi rabatami i konkretnymi limitami – np. tylko w tym dniu, albo tylko dla pierwszych 5 osób.

Black Friday to zawsze pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia w USA. W 2023 Czarny Piątek to dokładnie 24 listopada.

Dobrą ofertę da się przygotować zarówno dla produktu cyfrowego, jak i dla usługi (dobrym przykładem dla mnie była Justyna Spyrka i jej akcja Czarne logo na Czarny Piątek).

Ja w tym roku też myślę o czymś podobnym!

Pamiętaj też, żeby zaplanować nie tylko kampanię promocyjną, ale też komunikację, czyli po prostu: mówić o tej promocji w innych miejscach, w newsletterze, w social mediach. To nie jest tak, że jak zrobisz specjalną ofertę, to ludzie sami się o niej dowiedzą i przyjdą z niej skorzystać. Żeby mieć sprzedaż, musisz najpierw wygenerować ruch na stronie, sprawić, że ludzie dowiedzą się ofercie i zajrzą do niej. Możesz mieć najbardziej perswazyjną stronę sprzedażową na świecie, ale kiedy nikt jej nie zobaczy – nie sprzedasz nic.

Przemyśl dokładnie:

  • jaki produkt lub usługę chcesz promować,
  • jak długo potrwa kampania (to może być tylko 1 dzień, cały weekend lub cały tydzień),
  • gdzie klienci mają kupić Twój produkt lub usługę,
  • jak chcesz zdobyć ruch na stronę z ofertą na Black Friday (gdzie chcesz promować swoją ofertę: w social mediach, w newsletterze, na blogu, przez reklamy?)
  • jak chcesz przekonać klientów do zakupu,
  • czy planujesz jakąś promocję, ofertę specjalną,
  • czego potrzebujesz, żeby zrealizować ten plan: jakich treści, narzędzi, czyjego wsparcia?

5. Zaplanuj kampanię i komunikację na Cyber Monday

Cyber Monday to pierwszy poniedziałek po Black Friday – w 2023 roku będzie to 27 listopada.

Z założenia Cyberponiedziałek pasuje do branży technologicznej, kiedy sprzedajesz elektronikę i sprzęt komputerowy. Myślę jednak, że w branży produktów cyfrowych czy usług też możesz śmiało zrobić jakąś dodatkową ofertę na Cyber Monday. To może być np. coś w stylu oferty na otarcie łez dla tych, którzy nie zdążyli skorzystać z tej najlepszej promocji na Czarny Piątek.

I pamiętaj o tym, żeby zaplanować także komunikację tej promocji! 😉 Musisz dać znać swoim odbiorcom, że masz super ofertę – sam raczej nikt nie odkryje jej na Twojej stronie.

Jak wyżej – przemyśl dokładnie:

  • jaki produkt lub usługę chcesz promować,
  • jak długo potrwa kampania,
  • gdzie klienci mają kupić Twój produkt lub usługę,
  • jak chcesz zdobyć ruch na stronę z ofertą na Cyber Monday (gdzie chcesz promować swoją ofertę: w social mediach, w newsletterze, na blogu, przez reklamy?)
  • jak chcesz ich przekonać do zakupu,
  • czy planujesz jakąś promocję, ofertę specjalną,
  • czego potrzebujesz, żeby zrealizować ten plan: jakich treści, narzędzi, czyjego wsparcia?

6. Zaplanuj kampanię i komunikację przedświąteczną i świąteczną

Ja wiem, że we wrześniu hasła o świętach Bożego Narodzenia to trochę abstrakcja – ale nie w marketingu. Jeśli chcesz z sukcesem sprzedać swój produkt lub usługę jako prezent, już teraz musisz się przygotowywać do tego. Zresztą, nie bez powodu pierwsze świąteczne produkty w sklepach pojawiły się już… TERAZ (poważnie mówię, w niektórych sklepach są już choinki, Mikołaje i kalendarze adwentowe).

Wierz mi, że wrzesień to ostatni dzwonek, żeby wszystko zaplanować, spiąć i działać. Tydzień przed świętami to będzie stanowczo za późno! Opracowanie oferty i przygotowanie strony sprzedażowej to jedno. Ważna jest też komunikacja w prekampanii, podczas której rozgrzewasz swoich potencjalnych klientów i przygotowujesz ich do zakupu. Z kolei, w przypadku poradników prezentowych na blogu potrzebujesz też czasu, żeby te treści się wypozycjonowały w wyszukiwarce – i wierz mi, że w 2 dni tego się nie da osiągnąć. To zawsze proces, który wymaga przynajmniej kilku-kilkunastu tygodni.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, pozostają jeszcze kwestie formalne we współpracy ze specjalistą – żeby ją nawiązać, trzeba opracować umowę, wystawić fakturę, ustalić szczegóły. Tego też nie da się zrobić w 24 godziny, wbrew temu, co niektórzy twierdzą (chyba że z bardzo kiepskim specjalistą, który ma niepokojąco dużo wolnego czasu).

I znowu: pamiętaj o komunikacji. Dopiero promowanie tej świątecznej oferty przełoży się na konkretne wyniki i sprzedaż.

Przemyśl dokładnie:

  • jaki produkt lub usługę chcesz promować w ramach świątecznej oferty/na prezent,
  • jak długo potrwa kampania (najlepsza opcja to od końca listopada – początku grudnia do samych Świąt, albo nawet do końca grudnia),
  • gdzie klienci mają kupić Twój produkt lub usługę,
  • jak chcesz zdobyć ruch na stronę z ofertą świąteczną (gdzie chcesz promować swoją ofertę: w social mediach, w newsletterze, na blogu, przez reklamy?)
  • jak chcesz ich przekonać do zakupu,
  • czy planujesz jakąś promocję, ofertę specjalną,
  • czego potrzebujesz, żeby zrealizować ten plan: jakich treści, narzędzi, czyjego wsparcia?

7. Zaplanuj czas na odpoczynek

Wrzesień to może być ostatni możliwy termin na urlop przed Q4 w wielu branżach. Jeśli jeszcze nie byłaś na wakacjach (albo byłaś krótko, jak ja w tym roku), zaplanuj sobie jeszcze kilka dni wolnego. To może być urlop w domu, kiedy w ogóle nie zajmujesz się pracą lub jakiś krótki wyjazd. Zbierz siły przed najbardziej intensywnym okresem w roku. Mówię Ci o tym, bo sama planuję jeszcze kilka dni wolnego we wrześniu. 🙂

Zaplanuj sobie też od razu swój świąteczny urlop. Kiedy go zaczynasz – w połowie grudnia, koło 20 grudnia, czy dopiero w Wigilię? A może dzięki moim wskazówkom przeprowadzisz kampanię z sukcesem w październiku-listopadzie i będziesz mogła sobie zrobić cały grudzień wolny? Pomyśl o tym!

Zastanów się też, do kiedy będziesz na świątecznym urlopie. Ja w zeszłym roku miałam wolne ponad 3 tygodnie, od 15 grudnia aż do 8 stycznia. W tym roku planuję wolne od ok. 21 grudnia aż do 7 stycznia włącznie. Gdybym tego nie zaplanowała już teraz, najprawpodobniej pracowałabym aż do Wigilii – a tego chcę uniknąć.

Podsumowanie

I to już wszystkie najważniejsze rzeczy, które warto zrobić we wrześniu. Na jakim jesteś etapie? Masz pomysły czy zaczęłaś już planować?

Jeśli nie masz pomysłu, jakie kampanie zaplanować na ostatni kwartał, Black Friday, Cybermonday i święta Bożego Narodzenia, zgłoś się do mnie na bezpłatną konsultację. Opracuję dla Ciebie pomysły! Haczyk jest tylko jeden: mam tylko 3 miejsca na taką konsultację, więc liczy się kolejność zgłoszeń! Zgłoś się już teraz – pomogę Ci!

Co zrobić we wrześniu w małym biznesie? 7 rzeczy, o których warto pomyśleć już teraz, żeby się dobrze przygotować na końcówkę roku
Przewiń na górę