Nie wiesz, jak wystawić opinię o udanej współpracy? Myślisz, że rekomendacje muszą zawsze brzmieć sztywno, oficjalnie i nudno? Czytaj dalej!
W dzisiejszym wpisie podpowiem Ci, jak uniknąć nudnych, sztampowych tekstów o rzetelności i terminowości, i wystawić opinię, która realnie pomaga wykonawcy zlecenia.
Spis treści:
- Dlaczego warto wystawić opinię po zakończonej współpracy? 3 powody
- Czy zawsze trzeba wystawiać tylko dobre opinie?
- Jak nie wystawiać opinii?
- Jak wystawić dobrą opinię? Pytania pomocnicze
Dlaczego warto wystawić opinię po zakończonej współpracy?
Bo pozytywny feedback dodaje skrzydeł
Każdy czasami potrzebuje motywacji. Kiedy mam ciężki poniedziałek, jestem niewyspana i praca mi nie idzie, Twoja dobra opinia doda mi energii. Często tak mam, że właśnie w takim gorszym momencie dostaję jakąś pozytywną opinię na temat mojej pracy i nagle – wszystko się zmienia, a mnie się znowu chce.
Kiedy dzielisz się pozytywną opinią, po prostu robisz dobry uczynek. I to dobro do Ciebie wróci, zobaczysz!
Bo opinie klientów najlepiej sprzedają
Nic tak nie przekonuje kolejnych klientów, jak Twoja pozytywna opinia o naszej współpracy. To, co ja opowiadam o mojej pracy, wiedza, którą się dzielę – to bardzo ważne elementy skutecznej oferty. Ale dopiero Twoja opinia dodaje mocy mojej ofercie. To ważny sygnał dla kolejnych klientów – bo widzą jak na dłoni, że ktoś ze mną pracuje i jest zadowolony z tej współpracy.
Efekt? Biznes się kręci, mam klientów i działam. A Ty masz pewność, że kiedy znowu będziesz potrzebować treści sprzedażowych lub wizerunkowych, możesz śmiało do mnie wrócić – bo ja ciągle będę na rynku.
Bo zyskujesz cenną wzmiankę z linkiem do swojej strony
No właśnie – bo kto powiedział, że wystawienie opinii musi się opłacać tylko mnie? 😉
Podaj link do swojej strony/social mediów i zyskaj cenny link prowadzący do Twojego miejsca w sieci. A dobrej jakości linków nigdy za wiele!
Czy zawsze trzeba wystawiać dobrą opinię?
To zależy od Ciebie. Jeśli wszystko Ci się podobało, chwal, ile wlezie.
Jeśli coś Ci się nie podobało, też o tym szczerze napisz. Tylko w ten sposób dajesz copywriterowi/freelancerowi szansę, żeby następnym razem się poprawił. Dopóki nie powiesz wprost, co Cię boli, temat nie istnieje – bo wykonawca zlecenia nie ma pojęcia, że na coś musi zwrócić uwagę, że coś mógł zrobić lepiej.
Dobre praktyki: jak wystawić negatywną opinię, z której wyniknie coś dobrego
Przede wszystkim: nie pisz takich rzeczy publicznie.
Masz jakieś krytyczne uwagi? Napisz je prywatnie, w mailu, a nie w recenzji w Google czy na Facebooku. Nie w komentarzu pod dowolnym postem (tak, takie przypadki też się zdarzają!). Słowem: nie rób człowiekowi pod górkę. Zacznij od wyjaśnienia sprawy z wykonawcą. W większości przypadków wynik takiej szczerzej rozmowy pozytywnie Cię zaskoczy!
Niech to będzie konstruktywna krytyka.
Czyli nie pisz ogólnikami: bo mnie się nie podobało, tylko wyjaśnij konkretnie, co i dlaczego. Bądź kulturalna. Po prostu wyraź swoje zdanie, zamiast obrażać wykonawcę.
Jak nie wystawiać opinii?
Byle jak i skrótowo
Profesjonalne usługi. Polecam. No, to nie są opinie, które działają najlepiej. O Tobie też nie najlepiej świadczą. Postaraj się napisać coś więcej – na przykład o efektach, które osiągnęłaś dzięki współpracy.
Sztampowo i oficjalnie
Pani X wykazała się rzetelnością i najwyższym profesjonalizmem, realizując… – tak wygląda większość listów referencyjnych. Epopeja na temat rzetelności, terminowości i profesjonalizmu. Pełna abstrakcyjnych pojęć, które niewiele mówią o tym, jak faktycznie wyglądała współpraca. Oprócz tego, że wyglądała nudno.
Często taki list jest długi i nużący niczym urzędowe pismo – dla potencjalnych klientów również! W efekcie Twoja opracowana w pocie czoła rekomendacja nie pomaga wykonawcy, z którego usług jesteś zadowolona.
Chcesz pomóc? Napisz rekomendację w naturalny, prosty sposób. Taką, którą ludziom będzie się chciało w ogóle czytać.
Opisując obsługę, a nie zmianę
To trochę podobny przypadek, jak wyżej – skupiasz się na opisie działań (profesjonalna i terminowa obsługa, rzetelność itp.), a zapominasz o tym, co najważniejsze – efektach. O zmianie, która zaszła.
Przykładowo, do mnie, do copywritera przychodzisz najczęściej z pustą stroną www, wypełnioną jedynie Lorem Ipsum. Albo z fatalnej jakości tekstami pisanymi tylko pod SEO. Albo z bardzo oficjalnymi, sztywnymi tekstami: o młodym dynamicznym zespole, najwyższym profesjonalizmie i wysokiej jakości. Takie treści nie sprzedają – jedynie odstraszają Twoich potencjalnych klientów. Poczta milczy, bo i ruchu na stronie nie masz zbyt wiele – jeśli już to głównie w kierunku wyjścia. 😉
Co zyskujesz dzięki mnie? Świetnie zaprojektowane, przemyślane i kreatywne treści na stronie. Opracowane z myślą o Twoim idealnym kliencie, przemawiające do jego najgłębszych motywacji – a jednocześnie mądrze zoptymalizowane pod SEO. W eferkcie ruch w Twojej witrynie rośnie, zapytań ofertowych na mailu coraz więcej… To jest właśnie ta zmiana, o której warto wspomnieć w opinii: że coś się wreszcie dzieje, że Twoja strona internetowa teraz naprawdę sprzedaje!
Jak wystawić opinię? Pytania pomocnicze, dzięki którym napiszesz świetną rekomendację
Wiem, że trudno jest wystawić fajną opinię o współpracy tak na zawołanie, kiedy ktoś Cię o to prosi.
Ale można z tego wybrnąć – po prostu spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Wyobraź sobie, że chcesz komuś opowiedzieć o naszej współpracy i polecić moje usługi. Jak o nich opowiesz? Dlaczego mnie polecasz?
- Jak oceniasz pomoc, którą ode mnie otrzymałaś w skali 1-5? (1 – bardzo źle, 5 – bardzo dobrze)
- Dlaczego zdecydowałaś się na współpracę właśnie ze mną? Co mnie wyróżniło na tle innych specjalistów?
- Jaki jest efekt naszej współpracy? Co dzięki mnie osiągnęłaś? Czego Ci brakowało przed naszą współpracą, a teraz to masz dzięki mnie? Co się zmieniło?
Teraz już wiesz, jak wystawiać opinie? Zapisz sobie mój post w zakładkach, żeby móc do niego zawsze wrócić!
Możesz go też udostępnić swoim klientom, żeby wiedzieli, jak wystawiać opinie o współpracy z Tobą!