Czy copywriter lub content writer może dobrze zarabiać? Czy możesz w ogóle marzyć o stawkach wyższych niż 25 zł/1 000 znaków ze spacjami? Oczywiście, że tak!
Copywriting to nie tylko niskopłatne zlecenia na precle i zaplecza. To także wiele naprawdę dochodowych, przyszłościowych specjalizacji, takich jak naming, tworzenie haseł i sloganów czy też UX writing.
O tym, jak pracować, jak opowiadać o swojej pracy i w którym kierunku się zwrócić, żeby dobrze zarabiać jako copywriter, opowiedziała mi Kamila Paradowska z bloga Dobra Treść. Spotkałyśmy się podczas transmisji na żywo na moim Instagramie.
Spis treści:
Jak dobrze zarabiać jako copywriter lub content writer?
- Jak znaleźć klientów, którzy będą chcieli zapłacić Ci więcej za tworzenie dla nich treści?
- Na co zwracają uwagę klienci z dużymi budżetami na copywriting?
- Za jakie stawki można tworzyć treści?
- Jak pracować i opowiadać o swojej pracy, żeby klienci chcieli za nią płacić więcej?
Wersja wideo
Dowiedz się więcej z transmisji na żywo zapisanej na moim Instagramie:
Wersja audio
Tutaj natomiast posłuchasz naszej rozmowy w wersji audio:
Posłuchaj podcastu w swojej ulubionej aplikacji
Wersja tekstowa
Kim jest Kamila?
Kamila Paradowska – projektantka treści i webwriterka z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym. Blogerka i podcasterka, a także autorka kursu Blog ekspercki. Zawodowo zajmuje się projektowaniem treści oraz produkcją mediów: podcastów i krótkich form wideo.
Bardzo lubię treści, które tworzy Kamila i wiele się od niej nauczyłam. Właśnie dlatego została gościnią mojego podcastu. 🙂
Lista osób, miejsc i książek wspomnianych w podcaście oraz transkrypcja nagrania
Linki
- Moja strona: CzarujeSlowami.pl
- Mój Instagram: @czarujeslowami
Gdzie znajdziesz Kamilę Paradowską z bloga Dobra Treść?
- kurs Blog Ekspercki, który ogląda się jak dobry film na Netflixie
- darmowy kurs Teksty Eksperckie (w kursie znajdziesz przykładową umowę współpracy)
- blog Dobra Treść
- podcast Dobra Treść: Spreaker, Spotify
- kanał Dobra Treść na YouTube
- Instagram Dobra Treść
- Facebook Dobra Treść
- LinkedIn Kamila Paradowska
Materiały, filmy i książki, o których wspominamy w rozmowie:
- Prosty język – 10 zasad – film na kanale Dobra Treść
- Prosto o SEO. Dla początkujących i średniozaawansowanych – film na kanale Dobra Treść
- Wojtek od podcastów 😉
- Zapis transmisji live: Pozycjonowanie organiczne – jak zacząć? – na kanale Dobra Treść
- Książka Katarzyny Bondy Maszyna do pisania: książka papierowa, e-book
- Programy do makiet – miro, Adobe XD, Figma
- Książka Steve’a Kruga o UX designie – Nie każ mi myśleć: książka papierowa, e-book
- Odcinek podcastu Marka Janowskiego Mała Wielka Firma z Kamilą Paradowską: Od etatu do własnej działalności – jak się przygotować i zapewnić przychody zanim założysz firmę
- Recenzja filmu 365 dni na kanale Sfilmowani – 365 dni 2: Ten paździerz
- Sesja zdjęciowa na bloga w sklepie Kamili
Jak dobrze zarabiać, tworząc dobre treści?
Dowiedz się, jak dobrze zarabiać jako copywriter i podwyższyć swoje stawki.
Kilka ciekawych wniosków z naszej rozmowy
- Warto mieć swój kanał na YouTube – z tego miejsca przychodzą bardzo fajni klienci!
- SEO jest proste – nie musisz znać tych wszystkich skomplikowanych narzędzi i pojęć, żeby sobie na przykład dobrze wypozycjonować firmowego bloga.
- Słowa też można sprzedawać – słowa to produkt i też potrzebują marketingu.
- Unikaj miejsc, w których jest tłum copywriterów i walczy się o klienta stawką.
- Unikaj pośredników – po co Ci pośrednik, który zabiera 80% Twoich zarobków, chociaż to Ty wykonujesz najważniejszą część pracy?
- Buduj markę osobistą – dzięki temu zmienisz zasady i przestaniesz uganiać się za klientami: to klienci będą przychodzić do Ciebie.
Czy 25 zł za 1000 znaków ze spacjami to szczyt copywriterskich marzeń?
Absolutnie nie! Można śmiało pracować za 80-100 zł/1000 znaków ze spacjami. Można też wyceniać swoją pracę godzinowo, na taką specjalistyczną stawkę godzinową od 120 do 150 zł za godzinę.
To rozwiązanie świetnie się sprawdza, kiedy Twoja praca to nie tylko pisanie, ale też inne zadania, które trudno byłoby rozliczyć na podstawie znaków ze spacjami.
Co zrobić, żeby zarabiać lepiej jako copywriter?
1. Sprzedawaj tworzenie treści jak dobry handlowiec
Problem z pisaniem i niską wyceną tej pracy tkwi w tym, że pisać każdy umie. Każdy ma narzędzie w postaci komputera, z którego może wypluć jakiś tekst. Każdy coś pisał w szkole i ma świadomość, jak napisać kilka zdań.
To coś zupełnie innego niż np. nagranie podcastu, które wymaga sprzętu, umiejętności itd. I właśnie dlatego ten rodzaj pracy może być wyceniany nisko.
Ale – tekst może być produktem premium, który ma wartość dodaną. Musisz pokazać klientowi, że to, co mu dajesz, to nie jest tylko tekst. To nie jest tylko kilka zdań, ale też strategia, pewne myślenie, pomysł, coś, co spełni jego cele marketingowe. Nawet słowa wymagają pewnego marketingowego opakowania.
To jest trochę tak, że my nie możemy ludziom sprzedawać tego, czego oni chcą. 🙂 Musimy edukować klientów, czego naprawdę potrzebują, co my im dajemy, jaki efekt to może wywołać i dlaczego to tyle kosztuje. My nie wypełniamy strony treścią – my dowozimy efekty.
2. Pokaż korzyści
Używaj takich sformułowań, które wprost nazywają Twoją pracę i pokazują klientowi korzyści, jakie dzięki Tobie osiągnie.
Nie mów: Napiszę za Ciebie teksty na Twojego bloga, tylko: Tworzę wysokopozycjonujące się treści, dzięki którym dotrzesz do swoich klientów. Tak to trzeba nazywać, żeby klienci widzieli, że to coś więcej niż parę zdań.
3. Specjalizuj się w tworzeniu treści, które są wartościowe
Szukaj rzeczy, które są cenne dla klientów i za które są oni skłonni zapłacić więcej.
Możesz więc pisać wysokopozycjonujące się, specjalistyczne teksty. Możesz tworzyć nazwy – bo to jest coś wartościowego. Możesz pisać skrypty sprzedażowe dla botów.
Ale już na przykład nie warto pisać tekstów preclowych, bo one nie są wartościowe i na nich nie da się zarobić. Poszukaj takiej niszy, w której klienci rozumieją, dlaczego płacą więcej.
4. Unikaj miejsc, w których walczy się stawką
Najgorsze, co możesz zrobić, to wejść na Oferię, zostawić tam swoje ogłoszenie i bić się z innymi o zlecenia. A tam wchodzi tylko taki klient, który szuka po stawce i chce zapłacić jak najmniej. Szkoda Twojego czasu na walkę o takie zlecenia.
5. Unikaj pośredników
Podobnie działają agencje, które poszukują copywriterów-freelancerów: Ty tworzysz świetne treści, ale to agencja odcina kupony. Ty jesteś na samym końcu tej ścieżki.
Kiedy agencja bierze od klienta na przykład 70 zł/1000 znaków ze spacjami, Ty z tego dostaniesz może 12-15 zł/1000 znaków ze spacjami.
I po co Ci taki pośrednik? Przecież możesz współpracować bezpośrednio z klientem, stworzyć dla niego skuteczne treści i zarobić całe 70 zł/1000 znaków ze spacjami.
6. Zadbaj o swój marketing
Pokaż się jako ekspert. Załóż swoją stronę internetową i eksperckiego bloga. Twórz treści w social mediach.
Jeśli chcesz dobrze zarabiać, musisz zbudować markę osobistą i zaistnieć w świadomości klientów jako profesjonalista. Na sam początek świetnie się sprawdzi konto na LinkedIn, gdzie w nagłówku wpiszesz sobie, że jesteś copywriterem. LinkedIn bardzo wysoko pozycjonuje takie zawodowe wizytówki.
Nie bądź anonimowym copywriterem, schowanym na Oferii czy w podobnych miejscach, ukrytym na Facebooku z kontem bez imienia i nazwiska, ze zdjęciem profilowym z kreskówki. To jest dziecinne i to nie ma prawa zadziałać.
Jeśli coś robisz zawodowo, to czas porzucić tożsamość tej anonimowej osoby z mailem w domenie buziaczek.pl i kontem Anka Anka na Facebooku. Bo może dostaniesz jakieś zlecenie, ale nikt poważny, nikt z budżetem Ci nie zaufa.
Nie spodziewaj się, że ktoś nagle będzie dawał Ci poważne zlecenia i płacił poważne pieniądze. Dobrze płacący klienci nie biorą do swoich zleceń przypadkowych, anonimowych osób, do których nie mają zaufania.
Dla takich klientów istotny jest też sposób rozliczenia. Przedsiębiorcy zwracają uwagę na to, że też jesteś przedsiębiorcą, masz koszty, płacisz podatki tak samo, jak oni.
7. Zadbaj o umowę
Umowa to kolejny sygnał dla Twojego klienta, że jesteś profesjonalnym copywriterem i poważnie podchodzisz do współpracy.
Nie wykonuj pracy dla kogoś, kogo nie znasz, nie wiesz, skąd jest i jak się nazywa. Podpisz umowę, w której określisz prawa i obowiązki obu stron, i dopiero wtedy pracuj nad zleceniem.
8. Współpracuj z innymi twórcami/przedsiębiorcami
Wiesz, gdzie są Twoi klienci? Być może wcale nie na grupach na Facebooku i w serwisach dla freelancerów.
Twoi klienci są u grafików. I u programistów budujących strony internetowe.
Czasami nie warto szukać klienta końcowego, tylko dobierać się w takie zespoły twórcze i wspólnie pracować dla jednej marki czy osoby. Warto zostać podwykonawcą np. webdesignera, który tworzy strony internetowe.
Pamiętaj tylko, że ten twórca stron internetowych też musi mieć korzyść z Twojej pracy. Na przykład to, że wszelkie istotne zmiany w treściach wprowadzacie na etapie Twoich prac, kiedy to jest kwestia kilku kliknięć, a nie na przykład na etapie kodowania, kiedy wymagałoby to znacznie więcej pracy.
W takim przypadku korzyścią ze współpracy z Tobą będzie oszczędność czasu programisty – bo kiedy ustalisz z klientem końcowym, jak mają wyglądać treści na stronie, to projektant koduje ją i gotowe, bez nadmiaru poprawek i gruntownych zmian.
9. Zainteresuj się dochodową specjalizacją – np. UX design, UX writing
Osoby, które z copywritingu przechodzą do UX, mają dużo łatwiej. Designerzy często są proszeni o pisanie tekstów w makietach aplikacji czy stron, a nie zawsze umieją to robić. Umiejętności tworzenia treści bardzo Ci się przydadzą w tej branży, a UX design jest też lepiej wycenianą usługą.
Jeśli interesuje Cię temat UX designu, sprawdź książkę Nie każ mi myśleć. Z niej dowiesz się więcej o pracy UX designera.
10. Zrób dla klienta coś więcej niż tylko tekst
Są osoby, które się specjalizują tylko w pisaniu. Ale czasami znacznie lepszą taktyką może być wszechstronność: kiedy jesteś w stanie dostarczyć kompleksową usługę. Na przykład tworzysz treści i robisz zdjęcia na stronę internetową. Lub piszesz tekst i przygotowujesz grafiki. Lub projektujesz dla klienta stronę internetową i treści na stronę.
Taki sposób pracy może być dla Ciebie także bardzo inspirujący – bo każdy dzień pracy będzie inny. Raz będziesz pisać teksty, a innym razem robić na przykład bardziej techniczne rzeczy. Sprawdź – być może to jest dla Ciebie właściwa droga!
Gdzie się uczyć SEO?
Często dostaję pytania, od kogo i gdzie uczyć się SEO. I wcale się nie dziwię – widzę taki problem w tej branży, że ludzie, którzy uczą SEO, opowiadają o pozycjonowaniu w bardzo trudny, nieprzystępny sposób. A SEO jest proste i można o nim mówić w bardzo prosty sposób.
U Kamili znajdziesz film Prosto o SEO, który jest absolutnym hitem na jej kanale YouTube.
Kamila ma tam też zapisanego live’a Pozycjonowanie – jak zacząć? Dowiesz się z niego wszystkiego, czego potrzebujesz na początku, żeby skutecznie wypozycjonować np. swojego eksperckiego bloga.
Jak zostać copywriterem? Jak zacząć tworzyć treści?
W pracy copywritera w wielu przypadkach przyda Ci się Twoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe.
Jeśli chcesz łagodnie zacząć, bez gwałtownych zmian i porzucania etatu, pracuj w swojej branży, a jednocześnie znajdź jakieś dodatkowe zlecenie na pisanie, którym możesz zajmować się po godzinach.
Kamila pracowała przez wiele lat w kulturze, a po pracy tworzyła treści dla agencji Oskar Wegner, (która świetnie wtedy płaciła).
Potem postanowiła przenieść całe swoje bogate doświadczenie do życia biznesowego. Zaczęła więc budować swoją markę osobistą, tworzyć treści na bloga i do mediów społecznościowych.
Wystąpiła także w podcaście Mała Wielka Firma, co dało jej marce jeszcze większy rozpęd.
To sprawdzona droga: możesz jednocześnie pracować na etacie, a po godzinach pisać na zlecenie i budować swoją markę osobistą.
Działaj w social mediach. Stwórz swoją stronę internetową i bloga. Regularnie dodawaj treści.
Daj się zauważyć. Nie tylko potencjalnym zleceniodawcom, ale także innym twórcom, z którymi możesz wspólnie działać i za ich pośrednictwem dotrzeć do swoich klientów.
Postaraj się dojść do tego momentu, w którym ludzie Cię kojarzą i masz komfort wybierania, z kim pracujesz. Kiedy dostajesz tak dużo zapytań, że nie musisz współpracować ze wszystkimi, którzy się do Ciebie zgłosili, ale tylko z tymi, z którymi jest Ci najbardziej po drodze.
Jak zdobywać klientów za pomocą bloga?
Twój blog może być Twoim portfolio – możesz na nim pokazywać, jak myślisz o swojej pracy, jak pracujesz, jakie masz zdanie na różne tematy.
Jakie treści tworzyć na swoim blogu eksperckim, żeby przyciągać klientów?
Jeśli chcesz, żeby blog dla Ciebie w taki sposób działał i pomagał Ci zdobywać klientów, musisz sobie najpierw dobrze tego bloga zaprojektować, przemyśleć, co chcesz za jego pomocą osiągnąć i co będziesz publikować, żeby zrealizować ten cel.
Pamiętaj również, że tworząc artykuły na bloga, możesz zarabiać w bardzo różny sposób: pozyskiwać klientów na swoje usługi, sprzedawać swoje produkty czy na przykład promować produkty innych osób i firm, i zarabiać pasywnie. Czasami wystarczy raz wykonać pracę – napisać wpis i wrzucić do niego linki afiliacyjne, żeby ten wpis zarabiał na Ciebie przez cały czas.
Zbuduj swoje portfolio i markę eksperta
Jeśli chcesz zacząć tworzyć eksperckiego bloga, ale nie wiesz, od czego zacząć, sprawdź kurs Kamili – Blog ekspercki.
- pakiet basic – idealny do samodzielnej pracy
- pakiet premium – w którym dodatkowo możesz współpracować z prowadzącą i innymi kursantami w grupie na Facebooku oraz zyskujesz dostęp do webinarów
- pakiet mentor – tutaj dodatkowo otrzymujesz 5 godzin indywidualnych wideokonsultacji z Kamilą.
Uwaga! Kolejna edycja kursu będzie w sprzedaży od 30 września do 14 października 2022!
Szczerze polecam Ci ten kurs. Sama go mam i – mimo mojego dużego doświadczenia w blogowaniu i tworzeniu treści – dowiedziałam się z niego wielu przydatnych rzeczy. To, czego Kamila mnie nauczyła, przydaje mi się w mojej codziennej pracy – kiedy tworzę treści dla siebie i dla moich klientów.
A przy okazji – to bardzo ciekawy i inspirujący kurs. Jak to ujęła jedna z naszych obserwatorek podczas live’a – ten kurs ogląda się jak dobry film na Netflixie!
W artykule umieściłam linki afiliacyjne (sponsorowane). Kiedy z nich skorzystasz, dostanę niewielką prowizję za Twoje kliknięcie lub zakup. Ciebie to nic nie kosztuje. W ten sposób możesz mi podziękować za to, czego się ode mnie właśnie nauczyłaś!
Jak Ci się podobał mój wywiad? Co z naszych wskazówek wdrożysz w swojej pracy? Daj znać w komentarzu!
A jeśli Ci się podobało, to koniecznie udostępnij ten odcinek u siebie!