NOWOŚĆ: Potrzebujesz szybkiego wsparcia bez oczekiwania na termin? Sprawdź moje produkty w sklepie! >>
ile kosztują teksty, cennik copywritera, skuteczne treści, dlaczego copywriterzy mają wysokie stawki

Być może nie wiesz, jak ocenić, czy copywriter proponuje Ci rzetelną stawkę. No bo przecież jeden copy zaproponował 15 zł/1 000 znaków ze spacjami, drugi – 50 zł/1 000 zzs, a trzeci – 80 zł/1 000 zzs. Za to samo! Skąd aż taki rozstrzał? I czy ten trzeci copywriter nie przesadza, skoro mówimy wciąż tylko o napisaniu tekstu?

Nie mogę się wypowiadać za kogoś, więc wypowiem się za siebie i wyjaśnię Ci, dlaczego dobre treści kosztują nieco więcej. Bo to nigdy nie jest “tylko tekst”.

W tym wpisie będę często używać skrótu zzs, który oznacza znaki ze spacjami – najczęstszą miarę długości tekstu w mojej branży. Nie jestem fanką wyceniania treści tylko na podstawie liczby znaków. Używam tej miary tylko na potrzeby tego artykułu.

Zacznijmy od najważniejszej sprawy.

Spis treści:

  1. To nie jest tylko tekst
  2. Copywriter może być albo tani, albo dobry
  3. Ile kosztuje tekst? Rynkowe (rozsądne) stawki
  4. Dlaczego mam wyższe stawki?

To nie jest tylko tekst

Nie zlecasz copywriterowi tylko tekstu. Napisania jakiegoś tam tekstu. Napisania kilku zdań.

Praca copywritera nie polega tylko na wyklepaniu tych kilku zdań na klawiaturze. Gdyby tak było – faktycznie, można by było wyceniać ją nisko.

Dobry copywriter tworzy treści w procesie:

  • rozmawia z Tobą, ustala szczegóły i prosi Cię o wypełnienie briefu,
  • zbiera informacje o Twojej grupie docelowej i… konkurencji,
  • opracowuje koncepcję i strategię treści dla Ciebie (lub zapoznaje się z Twoją strategią content marketingową – no ale umówmy się, klientów, którzy przychodzą z gotową strategią, jest najmniej),
  • dopiero w tym momencie: PISZE wersję roboczą tekstu,
  • starannie dopracowuje treść,
  • wysyła Ci tekst do zatwierdzenia,
  • niejednokrotnie na tym etapie wprowadza jeszcze zgłoszone przez Ciebie poprawki merytoryczne.

To nie jest godzinka i pani napisze, jak czasami mówią klienci, i myślą, że w związku z tym zapłacą za całą treść 50 czy 100 zł.

To nie jest tylko kilka zdań. Tekst, który zamawiasz, ma dla Ciebie spełnić określone cele. Przynieść Ci określone efekty: sprawić, że Twoi odbiorcy Cię polubią, że będą chcieli czytać Twoje treści i angażować się pod nimi.

Ma pokazać, że jesteś ekspertem i znasz się na swojej pracy. Wzbudzić zaufanie Twoich odbiorców. Wreszcie: sprzedać Twoje produkty i usługi.

Jeśli podchodzisz do tego na zasadzie To tylko tekst, tylko kilka zdań i płacisz tylko za sam fakt napisania – nie osiągniesz oczekiwanych efektów.

Bo albo znajdziesz copywritera, który pisze masówkę i nie ma czasu skupić się na efektach, albo, skupiona/skupiony na tym, że to tylko tekst, nie przekażesz swojemu twórcy treści wszystkich istotnych dla osiągnięcia celu informacji.

Oprócz tego, pamiętaj, że copywriter ponosi też koszty swojej pracy, między innymi:

  • płaci za komputer i wyposażenie swojego biura,
  • płaci za prąd, który zużył w czasie pracy (a prąd tani nie jest),
  • płaci za programy i aplikacje, których używa do pracy dla Ciebie (choćby za Microsoft Word, albo narzędzia SEO),
  • płaci podatki, składki ZUS i inne koszty przedsiębiorcy (np. za usługi księgowe).

Twój “tylko tekst” to dla copywritera godziny pracy (w czasie których jest na Twoją wyłączność), kilowaty zużytego prądu, czas poświęcony na ustalenia z Tobą, wymianę maili, wreszcie tworzenie i na końcu wystawienie faktury (która potem musi zostać rozliczona przez księgową). To także konieczność posiadania działalności, za którą regularnie płaci składki do ZUS-u i podatki.

Copywriter może być tani albo dobry

Cennik początkującego copywritera

Kiedyś uważałam, że można mieć niskie stawki na początku działalności. Bo początkujący copywriter nie ma jeszcze bogatego portfolio i doświadczenia. Słowem: nie ma jeszcze zbyt wiele do zaoferowania klientom.

Dziś, w momencie, gdy aktualizuję ten wpis (4 października 2022) – mamy dwucyfrową inflację, bardzo drogi węgiel i drogi prąd. W tej sytuacji pisanie bardzo tanich tekstów za 5, 10 czy 15 zł/1000 znaków ze spacjami (zzs) to proszenie się o kłopoty. Nawet początkujący copywriter w 2022 roku nie powinien schodzić poniżej 25-30 zł/1000 zzs.

Jeśli w 2022 copywriter proponuje Ci lub zgadza się na stawkę poniżej tych 25 zł – wiedz, że coś się dzieje. Coś jest ewidentnie nie tak.

Jeśli skusisz się na tak tanie teksty, możesz skończyć źle: z byle jakimi tekstami, napisanymi na kolanie, bez przemyślenia, które nic nie wniosą dla Twojej marki. Z pomalowanymi kamieniami zamiast okazyjnie taniego węgla (były ostatnio takie przekręty w Polsce).

I co dalej? Będziesz musiała/musiał wydać pieniądze jeszcze raz. Na innego copywritera, który poprawi zepsute treści lub napisze je zupełnie od nowa.

Cennik doświadczonego copywritera

Dobry copywriter z doświadczeniem powinien dobrze zarabiać. Może faktycznie stworzenie tekstu zajmuje mi mniej czasu niż początkującemu. Może to dla mnie mniejszy wysiłek.

Ale… poświęciłam kilka lat, by tak było.

Rozwijałam się. Zbierałam doświadczenie. Wyrabiałam sobie markę osobistą. Pracowałam dla znanych firm, zdobywając swoją niepowtarzalną wiedzę, dzięki której teraz stworzę dla Ciebie najlepsze treści.

Nie płacisz więc tylko za czas, który poświęcam teraz na opracowanie treści. Płacisz także za moją wiedzę i doświadczenie, które zdobywałam latami.

Ile kosztuje 1 000 zzs lub konkretny tekst? Rynkowe (rozsądne) stawki

Czas na to, co pewnie interesuje Cię najbardziej – ile może kosztować tekst? Ile może kosztować 1000 znaków ze spacjami?

Artykuł na bloga – od 25 do 100 zł/1000 zzs (netto)

Wszystko zależy od poziomu trudności, tematyki i tego, czy research wykonuje copywriter, czy klient dostarcza materiały. Doświadczeni copywriterzy piszą za co najmniej 50 zł/1 000 zzs.

Teksty na stronę internetową – opisy na stronę główną i do zakładek

Od 800 zł za całą stronę (one page) lub od 200 zł za 1 zakładkę (czyli strona główna + 4 zakładki może kosztować co najmniej 1 000 zł). U doświadczonego copywritera zapłacisz nawet 300 zł za 1 podstronę.

Hasła i slogany

Dobre hasło reklamowe czy slogan jest warte co najmniej 500-1 000 zł. U doświadczonego copywritera kreatywnego może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Tekst na landing page

Od 1 000 zł za całość. To treści nastawione na efekt – zwiększenie sprzedaży. Skuteczne sprzedażowe treści są dla Ciebie inwestycją, dlatego zwykle kosztują więcej. U dobrego perswazyjnego copywritera to może być od 2 000 zł wzwyż.

Tego nie rób!

Kiedy idziesz do znanego fryzjera, u którego czeszą się gwiazdy, nie masz obiekcji, że cena za zwykłą usługę jest u niego kilkukrotnie wyższa niż w salonie Grażyna dwie ulice dalej.

Kiedy idziesz do lekarza, który bierze 300 zł za wizytę, raczej nie wjeżdżasz do gabinetu z tekstem Ale ja dam tylko 20 zł.

To czemu ja, jako specjalistka, wciąż dostaję maile o takim wydźwięku?

To spory nietakt, kiedy przychodzisz do mnie jako gość i próbujesz od razu narzucać swoje warunki. Kiedy zaczynasz rozmowę od Ale ja płacę 15 zł/1000 zzs.

I to w momencie, kiedy jeszcze nie znasz moich możliwości, sposobu pracy i efektów, jakie dostarczam (bo tak jest zawsze, takie propozycje zawsze lecą od klientów, którzy nawet nie zajrzeli do portfolio).

Potrzebujesz dobrego copywritera? Świetnie. Chętnie Ci pomogę. Ale na moich warunkach i według mojego cennika. 🙂

Dlaczego mam wyższe stawki?

Już wyjaśniam!

1. Dostarczam Ci efekty

Chcesz, żeby Twoi odbiorcy czytali, angażowali się i kupowali, prawda? Moje treści są zabójczo skuteczne.

Kiedy średnia konwersja w branży wynosi 2%, ja osiągam konwersję na poziomie 30%.

To znaczy, że ze 100 osób, które zobaczą Twój wpis czy newsletter, normalnie kupiłyby zaledwie 2 osoby. A kiedy ja się zajmę Twoją treścią – zyskasz aż 30 klientów!

2. Mam w portfolio duże i znane marki

Mam w portfolio duże i znane marki. Pracowałam dla Grupy Wyborcza, x-kom, 3mk.

W pracy dla tych marek zdobyłam unikalną marketingową wiedzę, którą mogę się teraz z Tobą podzielić.

Dostać się do pracy do takich firm – to wcale nie było takie proste. A niektóre z tych firm… same do mnie przyszły z propozycją. Myślę, że to dobrze o mnie świadczy, że takie marki chcą ze mną pracować.

A jeszcze lepiej – kiedy im odmawiam i wolę pracować z Tobą. 😉

3. Pracuję z mniejszymi markami

Znam te wielkie strategie… Ale wiem, że często tych nie da się ich przełożyć 1:1 na działanie w mniejszym biznesie.

Bo co innego, kiedy masz 20-osobowy zespół marketingowy, a co innego, kiedy wszystkim zajmujesz się sama/sam.

Wiem, że potrzebujesz kogoś, kto rozumie Twoją małą, jedno- lub kilkuosobową firmę. I ja jestem właśnie taką copywriterką.

4. Mam bogate i unikalne doświadczenie

Długo zdobywałam wiedzę i umiejętności, które wykorzystuję teraz w swojej pracy dla Ciebie.

Mam ponad 6 lat doświadczenia w pracy copywritera. I wierz mi, że moje teksty da się odróżnić od tanich tekstów studenta, który sobie tylko dorabia na pisaniu. Twoi odbiorcy zauważą (i docenią!) różnicę!

Są projekty, do których dołączyłam już w trakcie działań. Są projekty, które tworzę od samego początku. W tej chwili wspomagam w ten sposób na przykład firmę informatyczną ITLevel – outsourcing IT.

5. Jestem copywriterem, a nie operatorem klawiatury

Jestem specjalistką, a nie tylko wykonawcą zlecenia. Chętnie podzielę się z Tobą moją wiedzą.

Jeśli trzeba, pomogę Ci dopracować Twoją strategię treści. Jeśli trzeba, odradzę Ci i wyperswaduję niektóre pomysły. Na przykład wyjaśnię, że wyśrodkowywanie wpisów na blogu zniechęca odbiorców.

Robię to, bo chcę Ci pomóc uniknąć błędów. Bo zależy mi na tym, żeby Twój biznes się rozwijał.

6. Tworzę treści przyjemne dla odbiorców i dla wyszukiwarki

A przecież chcesz się dobrze pozycjonować, prawda? Świetnie trafiłaś/trafiłeś!

Znam się na dobrym SEO copywritingu i tylko taki uznaję.

Wiem, jak mądrze używać słów kluczowych, by Google chciało pokazywać Twoją stronę. Wiem, jak uratować przeoptymalizowane treści, by nawet roboty Google nie odwracały się od nich z niesmakiem.

7. Dbam o Twój biznes i Twoje treści jak o moje własne

Bo tworzę treści dla Ciebie z kreatywną pasją, radością i od serca.

Troszczę się o Twój biznes, jak o mój własny. Teksty dla Ciebie piszę z takim samym uczuciem, jak dla siebie samej. I Twoi odbiorcy to zauważą!

8. Jestem zawsze dobrze przygotowana

Zanim zacznę tworzyć dla Ciebie treści, wyślę Ci brief. Wypytam Cię o Twój cel, grupę docelową i wiele innych rzeczy, które są istotne.

Potem zrobię staranny research (w bardziej wyrafinowanych źródłach niż Google) i dokładnie przemyślę, jak za pomocą treści pomóc Ci osiągnąć efekty.

Nie piszę i nie wyceniam bez wytycznych – bo byłoby to pisanie/wycenianie w ciemno.

9. Jakość zawsze kosztuje

Naprawdę skuteczny tekst wymaga więcej pracy, wiedzy, doświadczenia i zaangażowania niż jakiś tam tekst. I stąd się biorą właśnie wyższe ceny.

To nie są chciwe stawki. To są rzetelne stawki za rzetelnie wykonaną pracę.

10. Odzyskuję Twój czas

Uwalniam Twój czas, żebyś, zamiast pisać, mogła/mógł robić to, na czym znasz się najlepiej. I rozwijać swój biznes.

To ile kosztuje Twój czas?

Podsumowanie

Tych argumentów mogę Ci przytoczyć jeszcze wiele, więcej.

Że jestem superterminową copywriterką. Że poważnie podchodzę do pracy i nie piszę po nocach na ostatnią chwilę. Że ciągle się uczę, szkolę, rozwijam i czytam kolejne książki, żeby pisać dla Ciebie coraz lepiej. Że uważnie słucham, co masz mi do powiedzenia i poświęcam Ci dużo czasu, zamiast pędzić do kolejnych klientów.

Właśnie dlatego, dzięki mojemu podejściu i doświadczeniu otrzymasz treści, które działają. Które angażują i sprzedają. Mam cały opracowany proces, jak je tworzyć. Wiem, o co Cię zapytać na początku, na co zwrócić uwagę i… jakich argumentów użyć. 😉

Wygląda na to, że znalazłaś/znalazłeś copywriterkę, która osiągnie dla Ciebie oczekiwane efekty!

Nie skupiaj się tylko na cenie. Droższe sprzedażowe teksty to nie wydatek, a inwestycja. Dzięki moim treściom zarabiasz i rozwijasz swoją firmę.

Wiem, że Cię przekonałam! Porozmawiajmy o Twoich treściach – zanim zgłosi się do mnie Twoja konkurencja. Zanim osiągnie wszystko to, co Ty możesz osiągnąć ze mną już teraz.

Ile kosztują teksty? Dlaczego aż tyle? 10 powodów, dlaczego dobre treści nie mogą być tanie
Przewiń na górę