Mass followers – dlaczego ich nie chcesz na swoim Instagramie?

ktoś trzyma telefon z włączonym instagramem - mass followers na instagramie
6 min.

W lutym zrobiłam generalne porządki na moim Instagramie. Właśnie wtedy najbardziej się „oberwało” masowym followersom – usunęłam ze swoich obserwatorów praktycznie wszystkie tego typu konta. I dzisiaj o tych masowych obserwatorach trochę Ci opowiem, żeby też Cię zmotywować do wiosennych porządków na IG. 😉

Spis treści:

  1. Kim są mass followers i jak ich rozpoznać?
  2. Dlaczego mass followers szkodzą Twojemu profilowi na Instagramie?
  3. Jak się pozbyć mass followersów? 2 metody
  4. Kto jeszcze pisał o mass followersach?

Tak naprawdę to od dawna wiem, że z mass followersami się nie polubimy. Od prawie 2 lat pilnowałam tej kwestii na bieżąco, czyli od razu blokowałam takie konta.

Ale… prowadzę swój profil od jakiegoś 2015 roku, więc wśród obserwatorów miałam też parę lat zaniedbań.

Efekt moich porządków?

493 obserwatorów zamiast 850.

Odpadły wszystkie:

  • dziwne zagraniczne konta, wyglądające na spamerskie (tzw. fake followers, fałszywi obserwatorzy),
  • amerykańscy żołnierze, lekarze, tatuśkowie i dziadkowie,
  • dziwne konta z „followerz” w nazwie („gain followerz”, „followerz boost” i tego typu klimaty),
  • osoby, które ewidentnie używają botów.

I tutaj ważna uwaga: w większości przypadków profile, które wymieniam, to także mass followers.

Kim są mass followersi i jak ich rozpoznać?

Jeśli zaglądasz na czyjś profil na Instagramie, widzisz zwykle coś takiego:

zrzut ekranu z instagrama pokazujący liczbę obserwowanych osób - wpis o mass followers na instagramie

I w kontekście mass followers interesuje Cię właśnie to, ile osób obserwuje Twój nowy obserwator. Czyli ta liczba z prawej strony.

Mass follower (masowy obserwator) będzie miał tutaj przynajmniej 1 500 innych kont.

Czyli wygląda to na przykład tak:

I ważna uwaga: często takie liczby obserwowanych (zwłaszcza te naprawdę kosmiczne, typu 3 000 obserwowanych) sugerują, że dana osoba korzysta z bota.

Popatrz sobie czasami po kontach twórców, których obserwujesz – możesz się solidnie zdziwić, ilu z nich stawia na nieuczciwe praktyki.

Ja wiem, że Instagram pozwala na obserwowanie 7 500 kont. Ale to jest nie do ogarnięcia. Dla mnie na przykład obserwowanie 200 osób to max – i wątpię, że tę liczbę jakoś przekroczę. Rozsądnie to wygląda, gdy liczba osób, które obserwujesz, jest mniejsza niż liczba Twoich followersów. Do kont, które mają zupełnie na odwrót, podchodzę z pewnym dystansem – chociaż może to też oznaczać, że sami są zainteresowani wieloma różnymi profilami, a jeszcze nie zdążyli zgromadzić zbyt wielu własnych obserwatorów.

Dlaczego nie chcesz mass followersów na swoim Instagramie?

Taki „ktoś” nie jest w stanie być Twoim aktywnym odbiorcą

On Cię zaobserwował i koniec pieśni. Mało możliwe, że polubi Twój post, albo (merytorycznie!) skomentuje. On fizycznie nie jest w stanie reagować na te wszystkie treści, które mu przelatują w feedzie. Wielu z nich ogóle nie widzi. I w efekcie – obniża Twoje zasięgi i zaangażowanie.

Tutaj warto też porozmawiać o motywacji – taki mass follower nie zaobserwował Cię ze względu na Ciebie i to, jak wartościowe treści publikujesz. On to zrobił, żebyś go zauważył i… odwzajemnił się obserwacją. I podziwiał jego treści. 😉 Innymi słowy, mass follow to czysty instagramowy egoizm.

Obecność mass followersów to tylko puste liczby

Liczba obserwatorów się niby zgadza. Ale mass followersi tylko szkodzą Twojemu profilowi. Przede wszystkim, zmniejszają Ci wskaźnik zaangażowania i pokazują Instagramowi, że z Twoich wszystkich obserwatorów tylko jakiś malutki procencik interesuje się tym, co publikujesz. Algorytm uznaje wtedy, że publikujesz mało wartościowe treści (nawet jeśli w rzeczywistości jest zupełnie inaczej).

Tracisz czas i pieniądze na Instagramie

Jeśli Instagram służy Ci do budowania marki osobistej czy sprzedawania produktów – przez kogoś takiego wolniej budujesz profil i tracisz pieniądze. Jeśli stawiasz na współpracę z markami – bardzo możliwe, że Twoje konto źle wypada w oczach reklamodawców i przepadają Ci dobre propozycje.

Tracisz motywację

Na Twoją motywację to też działa źle – bo potem widzisz brzydkie liczby, mało odsłon Stories, małe zasięgi zdjęć, mało polubień. Niby masz tylu obserwatorów, a tylko 30 z nich polubiło post? Jeśli to znasz, możliwe, że przyczyna tkwi właśnie w jakości Twoich obserwatorów.

Mass follow to oszukiwanie odbiorców

Od siebie dodam, że mass follow to nieuczciwa praktyka nabijania sobie statystyk. Ja takich twórców wspierać nie chcę – zakładam, że skoro ktoś stosuje takie sztuczki wobec swoich odbiorców, to nie jest godny zaufania w ogóle, i jako ekspert, i jako twórca, i jako człowiek.

Z tego też powodu zrezygnowałam z obserwowania wielu twórców, którzy stosują takie nieuczciwe praktyki. Bo to widać. A ja nie chcę wspierać osoby, która swoją markę buduje na kłamstwie.

A jeśli jeszcze ktoś to robi tak totalnie jawnie, myśląc, że jego odbiorcy się nie połapią… to jeszcze słabiej to o nim świadczy.

Polecam Ci kiedyś zajrzeć na konta twórców, których znasz i lubisz, i przyjrzeć się temu, ile osób obserwują. Możesz się zdziwić… Ja się zdziwiłam już nie raz, że robią to znani i lubiani twórcy. Tacy, którzy występują na konferencjach, piszą książki i są polecani przez innych. Tacy, których sama lubiłam i szanowałam… dopóki nie zajrzałam na ich Instagram.

Bywa, że mass follow to tylko jeden z przejawów nieuczciwości

Jak już Cię taki „ktoś” zaobserwuje, a Ty odwzajemnisz – Twój nowy obserwator błyskawicznie zniknie z listy Twoich obserwujących. W końcu dostał, co chciał, prawda? Niejednokrotnie więc mass follow łączy się z nie mniej brzydką praktyką follow-unfollow.

Często mass follow wiąże się też z używaniem botów. A używanie botów to też wspieranie kradzieży kont – bo między innymi właśnie po to kradnie się konta na Instagramie, żeby tworzyć z nich boty.

Mass follow to oszukiwanie marek

Myślałam, że naciąganie marek na współprace przez konta z kupionymi arabskimi lajkami skończyło się parę lat temu. Jednak nie. Co jakiś czas widzę, jak jakiś instagramowy „influencer” z ponad 1 500 obserwowanych reklamuje taki, czy inny produkt. Dla marki to strzał w kolano: nie dość, że przepalicie budżet na puste zasięgi (bo przy mass follow nie ma opcji o budowaniu zaangażowanej społeczności), to jeszcze dodatkowo strzelacie sobie w stopę (wizerunkowo), bo wspieracie instagramowych oszustów. Chcecie być postrzegani w takim kontekście? Jeśli nie, to zwracajcie uwagę, ile osób obserwuje Wasz potencjalny influencer. Nie promujcie tych, którzy stosują mass follow.

Od siebie dodam, że czuję się zawiedziona, gdy marka, którą lubię, udostępnia u siebie materiały osób stosujących mass follow.

Jak się pozbyć mass followersów?

Tutaj masz dwie opcje:

  • usuwanie ręcznie z poziomu profilu na Instagramie
  • usuwanie za pomocą płatnego narzędzia IQ Hashtagrs

Ja robiłam to ręcznie, sprawdzając każde konto z osobna. Zajęło mi to około 4 godzin łącznie. Skupiłam się wyłącznie na usuwaniu, a nie blokowaniu, ale jeśli ktoś jest wyjątkowo upierdliwy i wraca, to wtedy go blokuję.

Możliwe, że w końcu mnie przekonają do blokowania w ogóle, od razu. 😉

Jeśli wolisz sobie to ułatwić, możesz skorzystać z narzędzia IQ Hashtags. Analiza followersów jest dostępna wyłącznie w płatnych planach. Załóż konto, wybierz plan, podłącz swój profil na Instagramie i przeprowadź jego audyt. Dalej postępuj zgodnie ze wskazówkami opisanymi w sekcji Pomocy.

Jak nie masz czasu, rób to tak, jak napisał Rafał na 9. slajdzie. 😉

Co się stanie, gdy usuniesz masowych obserwatorów?

  • Liczba Twoich obserwatorów zmaleje – ale tylko początkowo. Odkujesz się szybciej niż myślisz. 😊
  • Twoje zasięgi, odsłony Stories i liczba polubień wzrosną. Stopniowo, ale jednak na pewno zauważysz różnicę. I łatwiej będzie Ci dotrzeć do odbiorców, którzy faktycznie są zainteresowani Twoimi treściami.
  • Mniej spamerskich kont będzie do Ciebie trafiać – to rzecz, którą od razu zauważyłam. Kiedy miałam dużo mass followersów, miałam wrażenie, że moje konto „przyciąga” kolejnych. Kiedy ich usunęłam, zainteresowanie ze strony spamerskich profili i botów wyraźnie zmalało. Nie dostaję już wiadomości i komentarzy od takich kont. Mniej tego typu profili zaczyna mnie obserwować (chociaż niestety nie przestali).

Po prostu to zrób!

Jeśli działasz na Instagramie, to pewnie już wielokrotnie słyszałeś, że Instagram wypowiedział wojnę botom i spamerom. Taaaa… Jakoś tego nie widzę – boty nadal wysyłają komentarze „Ślicznie, kochana!” i „Super profil, zapraszam do mnie”, masowo obserwują kolejne osoby i wysyłają swoje beznadziejne odpowiedzi na pytania na Stories (kiedyś poprosiłam o obserwatorów o sposoby na bolący kark i dostałam przy okazji takim „Świetnie! Zapraszam do mnie!” od jakiejś gwiazdy – no miło, że ktoś się cieszy z mojego bólu. 😀). Innymi słowy: Marku Zuckerbergu, nie idzie Ci to!

Skoro Instagram nie ogarnia, to ogarnijmy to my, użytkownicy. Przede wszystkim bądźmy świadomi takich zagrywek. Wspierajmy tylko uczciwych twórców i sami bądźmy uczciwi w budowaniu naszych profili. Bądźmy aktywni u innych, zostawiajmy polubienia i komentarze, ale niech to będą też wartościowe reakcje, na temat, a nie jakieś „super profil!”, „super zdjęcie!”.

Pisałam ostatnio w newsletterze, że to od razu widać, czy ktoś komentuje, bo ma coś do powiedzenia, czy chodzi mu tylko o autopromocję.

A jeśli sam stosujesz mass follow – popraw się. Biorę pod uwagę, że może robisz to z nieświadomości, bo lajkujesz każdy jeden profil, jaki Ci się napatoczy w proponowanych. Ale nie rób tak, bo dla świadomych twórców stajesz się niechcianym odbiorcą. Co z tego, że zaobserwujesz, skoro za chwilę zostaniesz zablokowany? Zresztą, kto wie, co niedługo się stanie z kontami takimi, jak Twoje. Może Instagram postanowi je zbanować, albo usunąć? Nie ryzykuj niepotrzebnie – zrób porządki na swoim profilu i obserwuj tylu ludzi, ilu faktycznie ogarniesz.

Follow za follow też nie ma sensu. Ty nic nikomu nie wisisz. To, że ktoś Cię zaobserwował, wcale nie oznacza, że musisz mu się odwdzięczyć.

Obserwując zbyt wiele osób, zapychasz feed treściami, które wcale Cię nie interesują. Na dodatek szkodzisz sobie wizerunkowo, bo Twoje konto wygląda wtedy na spamerskie. Właśnie dlatego potraktuj mój wpis jako motywację. Stwórz swój feed marzeń i pousuwaj z niego konta, które Ci w tym przeszkadzają.

Kto jeszcze pisał o mass followersach?

W internecie znalazłam dwa dobre artykuły na temat mass followers.

O porządkach na koncie pisała też Ania w swoim e-booku. I to właśnie ona mnie do nich ostatnio zmotywowała. 🙂

Więcej artykułów podrzuciłam w newsletterze. 😉

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go u siebie. Niech jak najwięcej osób dowie się o tej nieuczciwej praktyce!

Wpis zawiera linki afiliacyjne.

Mass followers – dlaczego ich nie chcesz na swoim Instagramie?
UDOSTĘPNIJ
Przewiń do góry